Utvecklingsledare kunskapsstöd inom socialtjänsten

Utvecklingsledare kunskapsstöd inom socialtjänsten

Arbetsbeskrivning

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
Vill du bidra till en kunskapsbaserad socialtjänst? Då har vi ett spännande uppdrag som väntar på dig! Vi söker nu en utvecklingsledare till vår enhet Stadenövergripande kunskapsstöd och utveckling som är en gemensam resurs för de fyra socialförvaltningarna.

Enheten har i uppdrag att arbeta med olika former av kunskapsstöd för socialtjänstområdet i frågor som är gemensamma för socialförvaltningarna och som bidrar till en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Enhetens uppdrag spänner över ett brett område och svarar bland annat för stöd till systematisk uppföljning, uppföljning och analys av resultat och att leda olika utvecklingsprocesser som bidrar till en kunskapsbaserad verksamhet. Enhetens huvudsakliga arbete handlar om utredningar, kartläggningar, uppföljningar, processtöd och analyser av både kvalitativ och kvantitativ karaktär.

Du kommer sätta dig in i nya uppdrag och sammanhang då våra uppdrag varierar över tid. I rollen som utvecklingsledare kommer du planera och ta fram olika former av kunskapsunderlag och stöd utifrån de ansvarsområden som socialförvaltningarna har. Du kommer ansvara för och/eller ingå i olika projekt och utvecklingsuppdrag som enheten arbetar med. Exempelvis kommer du att bidra i omställningsarbetet till ny socialtjänstlag då enheten har ett ansvar att samordna de fyra socialförvaltningarnas gemensamma förberedelse- och utvecklingsarbete som formar framtidens socialtjänst. Du kommer att arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor inom enheten, stadens socialförvaltningar och andra förvaltningar beroende på uppdrag och sakområde.

I arbetet ingår också sedvanliga uppgifter, bland annat omvärldsbevakning, kommunicera enhetens arbete i olika forum samt medverka i enhetens och förvaltningens generella utvecklingsarbete samt mål- och uppföljningsarbete.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö där du kommer ha en central roll i utvecklingen av en kunskapsbaserad socialtjänst. Vår enhet står inför spännande utmaningar och möjligheter där ditt bidrag kommer vara viktigt för att skapa en hållbar socialtjänst. Du får arbeta i en stöttande och samarbetsinriktad kultur där både personlig och professionell utveckling uppmuntras.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en samhällsvetenskaplig högskoleexamen inom exempelvis sociologi, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller socialt arbete. Vi ser det även som ett krav att du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.

Utöver detta behöver du ha god kunskap om och arbetslivserfarenhet av att självständigt leda processer och driva förändrings- och utvecklingsarbete av strategisk karaktär.
Du behöver även ha god kunskap om och arbetslivserfarenhet av att göra analyser samt självständigt genomföra utredningsarbete och skriva rapporter.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med socialtjänstfrågor eller har annan erfarenhet som arbetsgivaren anser likvärdig

Personlighetsmässigt söker vi dig som är analytisk och som på ett effektivt sätt kan identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du är även kommunikativ och har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Du behöver även vara strukturerad, upprätta tydliga mål och planera aktiviteter och projekt i god tid. Genom att vara systematisk och effektiv ser du till att arbetet slutförs och du följer sedan upp resultatet.
Du har också förmåga att agera på egen hand utifrån vad olika situationer kräver, och du kan ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Stämmer detta in på dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Intervjuer för denna tjänst kommer att äga rum under måndag-torsdag vecka 34.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utvecklare med inriktning digitalisering

Utvecklare med inriktning digitalisering

15 november 2024

Agile Delivery Lead

Agile Delivery Lead

14 november 2024

Agile Delivery Lead

Agile Delivery Lead

14 november 2024

Intelligent Automation Development Leader

Intelligent Automation Development Leader

14 november 2024