OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Avdelningen för strategi och uppföljning har en bred portfölj och arbetar med områden såsom utredningar, underlag för politiska beslut, statistik, nätverk i olika samarbetsorgan, intern och extern information, relation med företag, medborgardialoger och beslutsstöd. Dessutom ansvarar vi för kommunens översiktsplan och för kommunens kontaktcenter och reception i Nödinge kommunhus.
Avdelningen består av fem enheter, kommunikation, utveckling, kontaktcenter, näringsliv och strategiska. Totalt är vi runt 30 personer och din tjänst kommer att tillhöra utvecklingsenheten där du har sju kollegor som arbetar med olika utvecklingsinriktade funktioner. Vi ligger organisatoriskt på sektor kommunstyrelsen som en av fyra avdelningar och fysiskt sitter vi i kommunhuset i Nödinge.
Din närmsta chef heter Daniela, du får gärna ringa hennes chef, kommunchef Maria Reinholdsson (0303-70 30 70) eller ta kontakt med Jonathan Gärtner (0733-03 88 74) som är vår avgående utvecklingsledare för att ta referenser på henne. Det är viktigt för både dig och Daniela att detta blir en bra matchning.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en utvecklingsledare till sektor kommunstyrelsen som kommer att ansvara för vårt arbete med att ta fram befolkningsprognoser, beslutsstöd inom personaldata och annan statistik och analys som används för kommunens beslutsfattande och planering. Rollen, likt en internkonsult, rör sig över hela kommunen och arbetar tillsammans med våra sektorer i deras planering och uppföljning men har sin hemmabas på avdelningen för strategi och uppföljning. I din roll är du med och utvecklar vårt sätt att tillgängliggöra och analysera relevanta beslutsunderlag framförallt kopplat till befolkningsdata. Du är kommunens kontaktperson gentemot Statistiska centralbyrån och du ingår i nätverket för öppen data i Västra Götalandsregionen, ett område vi vill utveckla.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har en relevant högskoleexamen på minst kandidatnivå med inriktning ekonomi och statistik eller annan inriktning som är relevant för tjänsten. Du har tidigare arbetslivserfarenhet av statistiska utredningar och analyser. Du är digitalt kompetent och kan använda olika slags verktyg och förstår den offentliga sektorns utmaningar och möjlighet när det gäller digital transformation. Du har erfarenhet från att ha tagit fram beslutsunderlag, skrivit tjänsteutlåtanden och du har drivit processer framåt. Det är meriterande med erfarenhet av Microsoft Power Bi eller likande BI-verktyg, där tjänsten har en drivande och utvecklande roll. Har du kunskap i SQL, SAS eller andra programmeringsspråk och/eller relationsdatabaser är det också värdefullt för oss och rollen.
För oss är det viktigt att du gillar att arbeta teaminriktat. Vi går in och ut i olika uppdrag som avdelning och dina kompetenser kommer att användas i flera tillfälliga insatser inom olika verksamhetsområden. Ibland förändras uppdraget snabbt och vid andra tillfällen får du gå in i ett helt nytt område. Du behöver därför tycka om att ge dig in där du inte alltid varit förut. Du har både förmågan och viljan att ha och hålla i vissa basuppdrag, såsom befolkningsprognos, samt agera som en internkonsult och stödja verksamheter som har behov av din kompetens i sina underlag för beslutsfattande och planering. Vi tror att du har ett stort intresse för samhällsutveckling, för personer och för relationer. Du har lätt för samarbeten, för att skapa och behålla nätverk och du driver självständigt ditt eget arbete och kommer med förslag på förbättringar.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.