OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sök till oss om du vill arbeta som arbetsterapeut med att utveckla och driva vårt förebyggande arbete för den äldre målgruppen.
Tjänsten ger dig möjligheter att jobba både med strategiskt utvecklingsarbete och med individnära möten.
Utvecklingsledaren är placerad på socialförvaltningens stab där vi arbetar med uppgifter inom kvalitet och utveckling. Som anställd på staben är du en del i ett glatt gäng, vi har fokus på det professionella uppdraget samtidigt som vi hjälps åt att bidra till arbetsglädje och trivsel. Du kommer bli väl omhändertagen och du kommer att befinna dig i en lärande och utvecklande miljö. På staben arbetar administratör, controller, utvecklingsstrateger, medicinskt ansvarig sjuksköterska, socialt ansvarig samordnare, utvecklings ledare med olika inriktningar samt systemförvaltare. Enheten har 12 medarbetare och leds av stabschef.
Socialförvaltningen erbjuder genom sina verksamheter vård, omsorg, stöd och service så att invånare kan leva ett självständigt liv med så god livskvalitet som möjligt. Förvaltningen har 1000 medarbetare och är indelad i fyra olika verksamhetsområden; omsorg i ordinärt boende, hälso- och sjukvård, vård och omsorgsboende samt det fjärde verksamhetsområdet Individ och familjeomsorg och funktionsstöd.
Arbetsuppgifter
Utvecklingsledaren kommer att utveckla och driva förvaltningens förebyggande arbete riktat till äldre i ordinärt boende. I ditt arbete ingår att fortsätta utveckla och implementera ett systematiskt arbetssätt för att främja äldres möjligheter till ett gott åldrande genom bland annat fallpreventiva och hälsofrämjande insatser. Du är delaktig i planering och uppföljning av verksamheten på en övergripande nivå som en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Utvecklingsledaren samarbetar tätt med stabens övriga roller och med andra yrkesgrupper i socialförvaltningen som exempelvis legitimerad personal och biståndshandläggare.
I ditt uppdrag gör du hembesök där du fångar upp behov, informerar och utför vissa insatser ex utprovning av enklare hjälpmedel och miljöanpassningar. Det som ska dokumenteras enligt hälso- och sjukvårdslagen gör du i kommunens verksamhetssystem Combine. I dina kontakter med målgruppen samlar du in kunskap om behov även på strukturell nivå och genomför informations- och kommunikationsinsatser för att öka kunskapen om hälsofrämjande insatser.
Kvalifikationer
Du är legitimerad arbetsterapeut, gärna med erfarenhet från arbete inom kommunal verksamhet.
Kunskap om och tidigare erfarenhet av utvecklingsarbete är meriterande. Vi söker dig som är kreativ, tar egna initiativ, arbetar självständigt och stimuleras av att bidra till god kvalitet för målgruppen. Du har en god analytisk förmåga och kan arbeta utifrån ett helhetsperspektiv för att driva utveckling inom verksamheten utifrån målgruppens behov. För att lyckas i rollen att stödja och informera krävs att du har god kommunikativ och pedagogisk förmåga.
Ditt medarbetarskap är djupt förknippat med din förmåga att samarbeta och delta i din och verksamhetens utveckling. Hos oss innebär det att du har ett gott samarbete med chef och kollegor, både på den egna arbetsplatsen och i övriga kommunkoncernen. Du bemöter alla med hög servicenivå, vänlighet och hög kvalitet genom kund- och servicefokus. Du tar ansvar för att göra dig delaktig i verksamhetsfrågor och är lösningsorienterad. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav.
I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.