OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vi ger stöd till föreningsliv, kommuner och internationellt samarbete. På Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är ungas villkor och civilsamhällets förutsättningar i fokus. Här växer kunskap fram som beslutsfattare använder när de prioriterar insatser för unga och för civilsamhället. Vi sprider kunskapen i mötet med människor, på såväl nationell som europeisk nivå. Vi fördelar också statsbidrag som ger små och stora organisationer möjlighet att växa och utvecklas. Internationella bidrag ger kommuner och organisationer möjlighet att arbeta praktiskt med ungdomspolitik på lokal, regional, nationell och europeisk nivå och ger unga möjlighet att tillbringa upp till ett år utomlands som volontär.
Vi erbjuder en modern arbetsplats med viktiga uppdrag som engagerar oss och våra målgrupper. Här får du stora möjligheter att utvecklas både i din yrkesroll och som person.
Vi är en av Sveriges hbtqi-strategiska myndigheter och arbetar aktivt med jämställdhetsintegrering. Vi har ett normkritiskt perspektiv och bedriver ett arbete för att motverka diskriminering bland unga.
ARBETSUPPGIFTER
Den öppna fritidsverksamheten för unga i åldrarna 1325 år står idag inför många utmaningar. Ungas förutsättningar att delta i fritidsaktiviteter skiljer sig åt beroende på bostadsort, socioekonomisk bakgrund mm. Det skapar ett behov av ett sammanhållet nationellt arbete för att stärka arbetet med öppen fritidsverksamhet. Meningsfull fritid för unga är en prioriterad fråga både på europeisk och nationell nivå och vi söker nu ytterligare en utvecklingsledare som vill vara en del i vårt team.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att arbeta med myndighetens uppdrag att stötta den öppna fritidsverksamheten med fortbildning och kunskapshöjande insatser. Som utvecklingsledare ingår du i en grupp som gemensamt ansvarar för uppdragens genomförande samtidigt som du behöver kunna arbeta självständigt med dina arbetsuppgifter I tjänsten ingår att sprida myndighetens kunskap, föreläsa, arrangera utbildningar och att samverka med de aktörer som är relevanta för det uppdraget. Det ingår även att ta fram ny kunskap och skriva rapporter, policyförslag, att representera myndigheten externt samt att ha dialog med offentlig verksamhet, såsom kommuner, andra statliga myndigheter och det civila samhällets organisationer.
Tjänsteresor ingår i tjänsten, främst i Sverige.
I anställningen ingår även att delta i myndighetens övriga arbete utifrån behov.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning med samhällsvetenskaplig inriktning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
Du är en erfaren ledare som har kunskap om öppen fritidsverksamhet och de utmaningar och möjligheter som finns i verksamheten. Du har även erfarenhet av att arbeta med en eller flera diskrimineringsgrunder.
Erfarenhet av att skriva redovisningar eller rapporter, att projektleda och att arrangera utbildningar och/eller konferenser samt att själv processleda och föreläsa är ett krav.
Tjänsten kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och i skrift såväl på svenska som på engelska.
Erfarenhet av strategiskt planerings- och utvecklingsarbete liksom erfarenhet av förändringsledning är önskvärt
Erfarenhet av att arbeta med fritidsfrågor i eller tillsammans med offentlig förvaltning är meriterande. Kanske har du redan erfarenhet av att arbeta med ett nationellt perspektiv eller så har du jobbat med strategiska frågor på lokal eller regional nivå och känner dig redo att lyfta ditt engagemang nationellt.
Anställningen kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och i skrift såväl på svenska som på engelska. Som person är du bra på att prioritera och trivs med att arbeta i ett högt tempo. Du är engagerad och tar stort eget ansvar. Du är analytisk, strukturerad och tycker om att hålla god administrativ ordning. Vidare har du lätt för att samarbeta med kollegor och externa partners. Samarbetsförmåga samt vana vid självständigt och utåtriktat arbete är betydelsefulla egenskaper.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR Ansvarig Therese Branevig
08-566 219 84
Enhetschef, utvecklingsenheten Maria Nyman
08-566 219 00
HR Chef Therese Branevig
08-566 219 84
Avdelningschef Lotta Persson
08-566 219 00
Rekryteringskonsult Experis Malin Magnusson
076-780 68 64