OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna.
Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 200 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år.
Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara en del i Sveriges största kommunala kompetenscenter? Vi är mitt i uppstarten av att samla förvaltningens kompetensförsörjningsarbete i ett nytt kompetenscenter inom Utvecklingsenheten. Utvecklingsenheten är en stödenhet under avdelning Kvalitet och Utveckling med uppdrag att strategiskt stötta, driva utvecklingsarbete och att möta kärnverksamhetens efterfrågan och behov av rådgivning inom kompetensutveckling, projektledning, processutveckling och analys. Enheten består av sakkunniga medarbetare inom olika områden och arbetar på både strategisk, taktisk och operativ nivå. Enheten utgår från ett helhetsperspektiv och tar aktivt initiativ till samverkan över organisatoriska gränser både inom och utom förvaltningen. Arbetet utgår från både de äldre göteborgarnas och kärnverksamhetens behov.
Vi söker dig som vill vara med och driva förvaltningens kompetensutveckling för att möta framtidens utmaningar. Dina huvudsakliga uppgifter är att;
• samordna förvaltningens kompetens och chefsförsörjningsplan
• planera introduktionsprogram för bla chefer, undersköterskor, hemtjänstpersonal, biståndshandläggare
• anpassa förvaltningens kompetensmodell till verksamheterna
• planera, samordna och följa upp satsningar för statliga medel såsom äldreomsorgslyftet
• samordna handledarorganisering för studenter
• utreda, utveckla och driva arbete med kompetens och karriärvägar ihop med verksamheten
I uppdraget ingår också att delprojektleda förvaltningens kompetensutvecklingsprojekt tillsammans med huvudprojektledaren.
Du ingår i flera nätverk inom området i förvaltningen och i staden. I arbetet förutsätts ett strukturerat samarbete med andra stödfunktioner, verksamhetens chefer, universitet, yrkeshögskolor, skyddsombud och externa samarbetsparters såsom tex SKR och GR. Ett nära samarbete med HR är en förutsättning för framgångsrikt arbete.
Du är bekväm med att företräda förvaltningen i olika sammanhang och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du skapar framdrift i de frågor du arbetar med och är van att utveckla och leda processer och dialoger.
Huvudparten av ditt arbete utgår från äldre samt vård- och omsorgsförvaltningens huvudkontor på Zirkongatan 7. Välkommen att söka till oss!
KVALIFIKATIONER
Högskoleutbildning inom område som bedöms relevant för tjänsten är ett krav, liksom erfarenhet av organisationsöverskridande samverkansprocesser och att du har erfarenhet av att leda och utveckla komplexa processer/projekt. Du har även kunskap/erfarenhet av arbete med kompetensutveckling och arbetsmarknad. Erfarenhet av att arbeta i beslutsprocesser i en politiskt styrd organisation är meriterande.
Då samarbete och samverkan har en central roll för tjänsten är din samarbetsförmåga mycket viktig. Du har även förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.
Du tänker långsiktigt och har ett brett perspektiv på arbetsrelaterade frågor. Du har en helhetssyn och förenar operativa planer med organisationens mål. Du har förmåga att analysera nuläget samt kan använda din analys för att metodiskt planera framåt. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.