OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Säkerhetsenheten är en enhet inom avdelning Kansli och säkerhet som organiseras inom kommunstyrelsens ansvar som en av fyra avdelningar tillsammans med HR, Ekonomi och Strategi och uppföljning. Avdelningen består av drygt 20 medarbetare och säkerhetsenheten är totalt fyra personer som tillsammans arbetar med styrning, samordning, stöd och uppföljning av de processer som rör trygghet, brottsförebyggande, säkerhet, krishantering, civilt försvar och systematiskt brandskyddsarbete.
ARBETSUPPGIFTER
Säkerhetsenheten driver och utvecklar kommunens säkerhetsarbete och är specialiststöd till samtliga verksamheter i säkerhetsrelaterade frågor.
Som utvecklingsledare inom brotts- och drogförebyggande arbete kommer du ansvara för kommunens övergripande strategiska planering, samordning, uppföljning och utveckling inom området brotts och drogförebyggande arbete. Du kommer ta fram och sammanställa beslutsunderlag till förvaltningsledning och nämnd. Du kommer initiera och leda olika forum för ökad trygghet och samverka med andra samhällsaktörer inom brottsbekämpning samt privata aktörer.
Arbetet som utvecklingsledare säkerhet omfattar både operativt och verksamhetsnära arbete samt strategisk planering och samverkan. Det ingår att leda grupper och projekt. Du kommer genomföra utbildningar och föreläsningar inom säkerhetsområdet samt omvärldsbevaka, samordna och strategiskt implementera metoder och verktyg.
KVALIFIKATIONER
Examen från universitet/högskola eller YH inom området säkerhet och trygghet eller motsvarande som är relevant för tjänsten.
Du behöver ha B-körkort, god svenska i tal och skrift samt goda kunskaper inom och stort intresse för avdelningens verksamhetsområden. Meriterande är om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, särskilt med samordning liksom erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Detta är en tjänst med stort ansvar för utveckling och författande av styrdokument och samordning av dessa i samarbete med många andra aktörer.
Du har stor kunskap om drogförebyggande arbete och VBE samt det nationella ANDT arbetet. Du har god vana av att bygga nätverk och stödja samverkan mellan olika aktörer.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.