Utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!

ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltningen Nordost består av ca 1 000 medarbetare. Nu förstärker vi förvaltningens kris- och säkerhetsarbete. Välkommen till ett utmanande och roligt uppdrag med stor bredd i arbetsuppgifterna!

Som utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap ansvarar du ihop med en kollega för det lokala arbetet i socialförvaltningen Nordost. Ni kommer att ansvara för strategisk planering och löpande uppföljning inom säkerhet och beredskap där de olika arbetsuppgifterna delas upp mellan er.
Säkerhetsområdet omfattar säkerhetsskydd, personsäkerhet, fysisk säkerhet, brandskydd och informationssäkerhet. Krisberedskapsområdet omfattar ansvar för övergripande planering, samordning och uppföljning av förvaltningens arbete med kris och beredskap.

I arbetsuppgifterna ingår att:
• samordna och systematisera förvaltningens arbete med informationssäkerhet, personsäkerhet, fysisk säkerhet, systematiskt brandskyddsarbete, krisberedskap och krishantering
• samordna och hålla ihop förvaltningens arbete med tjänsteperson i beredskapsfunktionen samt själv ingå i den lokala TiB-organisationen
• stödja chefer i det förebyggande säkerhetsarbetet, bland annat i att göra riskanalyser och krishanteringsplaner
• stödja chefer i att följa upp säkerhetsnivån i deras verksamheter
• informera chefer om beslut, lagar och riktlinjer som gäller området säkerhet, risk och kris
• planera och samordna det övergripande arbetet rörande larm och bevakning
• medverka kring säkerhetsfrågor vid ny- och ombyggnad av lokaler
• ta fram och sammanställa beslutsunderlag till förvaltningsledning och nämnd
• delta i stadens nätverk kring risk- och säkerhet

Tjänsten är placerad på förvaltningens stabsavdelning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har utbildning och erfarenhet av risk- och/eller säkerhetsarbete. Du har en högskoleexamen som är relevant för området alternativt en examen som arbetsgivaren bedömer vara lämplig. Du kan också ha uppnått likvärdig kompetens genom yrkesmässig erfarenhet. Har du tidigare erfarenhet av arbete inom kris och säkerhet i en politiskt styrd organisation är det meriterande.

För att passa i rollen som utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap krävs att du är strategisk i tanken, men operativ i handling. Du har analytisk förmåga att hantera komplexa sammanhang som påverkar uppdraget i relation till förvaltningen och omvärlden. Arbetet innebär både en ledande och en samordnande roll, vilket ställer krav på att du är både drivande och serviceinriktad. Som person är du mål- och resultatorienterad.

För att du ska kunna genomföra ditt uppdrag väl ser vi att du är en noggrann person som är mycket bra på att självständigt planera, prioritera, strukturera och genomföra arbetsuppgifter. Du har lätt för att skapa förtroende och etablera och utveckla goda samarbetsrelationer och du har en mycket god språklig förmåga i såväl tal som skrift.
Som samordningsansvarig behöver du också ha kunskap om och intresse för informationssäkerhet och säkerhetsskydd.

Då tjänsten är säkerhetsklassad kommer det att bli aktuellt med säkerhetsprövning, vilket bland annat innebär att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning.

Urval och intervjuer kommer att ske löpande så tveka inte att ansöka redan idag.
Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024