Utvecklingsledare social hållbarhet

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

På enheten för Social hållbarhet arbetar vi bland annat med mänskliga rättigheter, jämställdhet, förebyggande mot mäns våld mot kvinnor, integration, ANDT, föräldrastödssamordning med mera. Vår roll är att arbeta långsiktigt, strategiskt och samordnande i länet.

ARBETSUPPGIFTER
Som utvecklingsledare för social hållbarhet arbetar du inom myndighetens olika uppdrag inom fältet social hållbarhet där huvuduppdraget kan variera över tid. Ditt huvudsakliga uppdrag under perioden kommer att ligga inom länsstyrelsens integrationsuppdrag med särskilt ansvar för myndighetens statsbidrag inom integrationsuppdragen. Inom ditt huvudsakliga uppdrag ansvarar du för att planera och samordna arbetet med statsbidragen samt arbeta med handläggning, administration och uppföljning tillsammans med övriga kollegor inom integrationsgruppen.

Du arbetar med samordning av och med att stötta länets aktörer, du arbetar verksamhetsutvecklande i uppdraget, förebyggande och bidrar med kunskap och metodutveckling regionalt.

I uppdraget ingår att upprätta skriftliga rapporter, hålla muntliga presentationer och i stor utsträckning bedriva samverkans- och samordningsarbete såväl internt på myndigheten men också med övriga aktörer i länet.

Utöver detta sker också en del arbete på nationell nivå genom kontakter och nätverksträffar med andra myndigheter och länsstyrelser. Vidare kan det förekomma att du i din roll som utvecklingsledare får svara på remisser för länsstyrelsens räkning.

Du ansvarar för att, tillsammans med enhetschef, verksamhetsplanera för dina ansvarsområden och följa upp verksamhet. Verksamhetsplanering och den löpande verksamheten genomförs i samverkan med såväl övriga medarbetare på enheten som andra enheter på myndigheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning med inriktning mot beteendevetenskap, samhällsanalys, sociologi, statsvetenskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig.

Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta med sociala hållbarhetsfrågor eller liknande utvecklingsfrågor sedan tidigare. Du har dokumenterad erfarenheter av samordnande och verksamhetsutvecklande arbetsuppgifter samt av att leda regional samverkan med olika aktörer.

Tidigare erfarenhet av samordnande regionalt arbete med integrationsfrågor är ett krav.

Du har dokumenterad erfarenhet av att självständigt planera och driva utvecklingsarbete och samverkan med andra aktörer. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta med samordningsfrågor på statlig myndighet. Erfarenhet av att hålla i större möten, utbildningsinsatser och processutvecklande insatser är meriterande. Tidigare erfarenhet av arbete inom länsstyrelsens integrationsuppdrag och av statliga eller EU-finansierade projekt är meriterande.

Som person är du initiativtagande, självgående och har en god samarbetsförmåga. Du har en god förmåga att kommunicera i tal och skrift.

Området innebär samverkan med en rad aktörer och olika sakområden varför du bör vara lyhörd och kunna se helheten samt vara duktig på att strukturera och prioritera.

ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Kontaktpersoner på detta företaget

Paul Nemes
070-209 77 83
Trond Erik Grundt
+47 48053265
Tanja Ekegren
054-19 71 11
Jan Nyrén
054-19 73 13
Verksamhetschef Jan Bodin
010-224 72 03
Ordförande TCO-ST Jan Nyrén
010-224 74 20
Ordförande SACO Tanja Ekegren
010-224 73 26
Enhetschef Maria Hammarström
010-224 72 10
Rovdjursansvarig Maria Falkevik
010-224 72 35
Enhetschef Roger Bergqvist
010-224 72 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Värmland
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 juni 2021
  • Ansök senast: 11 juli 2021

Besöksadress

65186 Karlstad
None

Postadress

65186 Karlstad
Karlstad, 65186

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024