Utvecklingsledare till kommunstyrelsens förvaltning

Utvecklingsledare till kommunstyrelsens förvaltning

Arbetsbeskrivning

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.

Sektionsbeskrivning

Sektionen för budget- och verksamhetsstyrning på kommunstyrelsens förvaltning i Huddinge kommun ansvarar för att driva och utveckla planerings- och uppföljningsprocessen inklusive internkontrollprocessen på kommunövergripande nivå samt för den egna nämnden. Planerings- och uppföljningsprocessen ska bidra till en effektiv och ändamålsenlig styrning av kommunens verksamheter.

Kommunsektorn står inför stora utmaningar för att säkerställa framtidens välfärd. Ökad förändringstakt, globalisering, urbanisering och digitalisering ställer högre krav på den kommunala förvaltningen att hantera komplexitet och oförutsägbarhet. Sektionen ska stödja förvaltningarna i utvecklingen framåt för att säkerställa kvalitet, kostnadseffektivitet och enhetlighet för att klara framtidens utmaningar. Särskilt fokus ligger därför på att utveckla organisationens resultat- och analyskultur.

Sektionen för budget- och verksamhetsstyrning är en av fyra sektioner inom kommunstyrelseförvaltningens ekonomiavdelning (redovisningssektion, upphandlingssektion, strategisk fastighets och lokalsektion, budget- och verksamhetsstyrning). Sektionen består i dagsläget av 10 medarbetare.


-

Arbetsuppgifter

Som utvecklingsledare ansvarar du för att driva, samordna och utveckla kommunstyrelsens planerings- och uppföljningsprocess inklusive internkontroll. I det ingår till exempel att ta fram anvisningar och tidplan för förvaltningens arbete, sammanställa och stämma av underlag till verksamhetsplan, delårsrapport och verksamhetsberättelse, ansvara för ärendeinlämning, ta fram presentationer, planera och hålla i planerings- och uppföljningskonferenser, delta på förvaltningens ledningsgruppsmöten vid behov. Du ska utveckla arbetssätt och process för att nå bästa resultat. Du ska även säkerställa att process och arbetssätt fungerar i Stratsys, som är vårt planerings- och uppföljningssystem, och vara ett stöd för avdelningarna i detta.

I rollen ingår även ansvaret att driva, samordna och utveckla kommunens internkontrollprocess. En översyn av kommunens internkontrollprocess ska påbörjas under 2022 och du är ansvarig för det arbetet. I arbetet ingår att ta fram en tydlig och ändamålsenlig process samt att tillsammans med övriga förvaltningar säkerställa fungerande arbetssätt. Du kommer både att arbeta tillsammans med övriga förvaltningar för att stötta och leda dem i deras internkontrollarbete och driva och samordna nämndens internkontrollarbete.

För att möta våra nya utmaningar och bidra aktivt i den utvecklingsresa som är påbörjad är det viktigt att du är självgående samt initierar och driver förändringar ur ett helhetsperspektiv. Dina kontaktytor är många och du samarbetar och samverkar med personer inom den egna avdelningen, inom förvaltningen och kommunövergripande.


Din profill

Vi söker dig som har en relevant akademisk examen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom yrkeserfarenhet och fristående kurser. Vi ser att du har tidigare erfarenhet av planering och uppföljning samt internkontroll på nämndnivå inom offentlig sektor. Har du tidigare arbetat i Stratsys är det meriterande.

Stor vikt läggs vid personliga egenskaper såsom förståelse för rollen som utvecklingsledare, att du är kvalitetsmedveten samt har tidigare erfarenhet och kunskap som kan bidra till förvaltningens arbete och utveckling.

Du arbetar självständigt med förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Du löser problem, är flexibel och arbetar utvecklingsinriktat.

Du är initiativrik, har ett strukturerat arbetssätt och är en van processledare som skapar engagemang och delaktighet. Du är alltid mån om att mottagaren förstår och tycker att olika perspektiv och uppfattningar är berikande.


Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner

Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Huddinge kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juli 2022
  • Ansök senast: 11 augusti 2022

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024