Utvecklingsledare till sektor stödfunktioner

Utvecklingsledare till sektor stödfunktioner

Arbetsbeskrivning

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.

Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor stödfunktioner ansvarar för kommunens övergripande stabs- och stödfunktioner såsom exempelvis ekonomi, digitalisering, upphandling, näringslivsfrågor, HR-frågor, kommunikation, kansli och medborgarservice. Sektorn ansvarar även för fastighetsfrågor och serviceproduktion i form av måltider, lokalvård, vaktmästeri och grönyteskötsel. Tillsammans underlättar vi för kommunens övriga sektorer att fokusera på sin verksamhet.

Utvecklingsledaren ingår i sektorchefens stab, där även folkhälsostrateg och säkerhetssamordnare ingår.

ARBETSUPPGIFTER
Som utvecklingsledare inom sektor stödfunktioner bistår du sektorchef och funktionschefer i kommun- och sektorövergripande processer och utredningar. Du har ett nära samarbete med sektorchefen och rapporterar direkt till honom.

Du arbetar operativt och strategiskt med kommunövergripande och sektorspecifika frågeställningar. Det kan handla om att bistå sektorns chefer med underlag så att de kan utveckla sin verksamhet men också att hjälpa sektorchefen och kommundirektören att utreda olika frågor. Du genomför kvalificerade utredningar och organisationsöversyner på uppdrag, håller ihop kommunens arbete med internkontroll, bereder samtliga motionssvar samt samordnar, utvecklar, leder och deltar i flera av sektorns processer. Du arbetar också med uppföljning av kommunens övergripande mål.

I tjänsten ingår att skriva rapporter och ta fram underlag för politisk behandling samt föredra ärenden för den politiska ledningen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett brett intresse för och kunskap om samhällsfrågor. För oss är det viktigt att du har goda kunskaper i olika utredningsmetoder men också att du har en välutvecklad förmåga att systematisera och strukturera. På sektor stödfunktioner försöker vi underlätta för sektorerna, bland annat genom att vara görande och proaktiva. Din utredningsmetodik bygger därför på att det är du själv som samlar in information, underlag och gör sammanställningar.

Eftersom en viktig del av tjänsten är att göra utredningar och skriva utredningar tror vi att du är en god skribent som kan belysa och dra slutsatser utifrån olika perspektiv. Du kommer att få arbeta inom flera olika områden och vi tror därför att förmågan att sätta sig in i nya och komplexa frågeställningar snabbt är en central kompetens hos dig.

Du har en högskoleexamen inom det samhällsvetenskapliga området, exempelvis statsvetenskap eller offentlig förvaltning, alternativt annan relevant utbildning som vi bedömer är likvärdig. Vi tror att du har erfarenhet av exempelvis utvecklings-, utvärderings-, utrednings- eller kvalitetsarbete i en politiskt styrd verksamhet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig med ett kommunikativt arbetssätt där prestigelöshet och nyfikenhet är framträdande. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team, har förmågan att se både detaljer och helhet samt är van att ta olika roller beroende på vad situationen kräver. Vi ser även att du är driven, strukturerad, självgående och har mycket god analytisk förmåga.

Vi vill att du har mycket goda kunskaper i svenska och att du i övrigt har mycket god kommunikativ förmåga. Du kan förmedla komplexa budskap på ett pedagogiskt sätt. Du är flexibel, lösningsorienterad och positiv. Du har integritet men är även prestigelös och lyhörd.

ÖVRIGT
Vi planerar att genomföra intervjuer 24 oktober och 26 oktober.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. De kandidater som är aktuella för anställning kommer att testas och djupintervjuas av rekryteringsföretaget Randstad. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Vi kommer att hålla intervjuer den 29 juni 2022. Om du inte har möjlighet att delta på intervju just denna dag kan det vara möjligt med en annan dag.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Upphandlingschef Ida Sundvakt
0303-732670
Enhetschef Måltid Anna Wejdin
0303-738625
Enhetschef Helena Maxon
0303-732583
Enhetschef medborgarservice Catrine Lindberg
0303-73 80 48

Sammanfattning

Besöksadress

44482 Stenungsund
None

Postadress

Strandvägen 15
Stenungsund, 44482

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024