OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Alingsås! Här hittar du en välbevarad stadskärna och en levande landsbygd med vacker natur. Med goda pendlingsmöjligheter är det också nära till Göteborgs storstadspuls och resten av Västsverige.
Över 40 000 invånare och nära 4 000 medarbetare gör Alingsås till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du själva ska kunna vara med och påverka. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Socialförvaltningens arbete omfattar myndighetsutövning och utförande för målgrupperna barn och unga, personer med beroendeproblematik, personer med psykisk ohälsa samt försörjningsstöd. Förvaltningen är indelad i avdelning vuxna, avdelning unga, avdelning administration. Vi har ett processorienterat arbetssätt där samverkan, forskning, utveckling och ständiga förbättringar leder förvaltningen framåt.
Avdelning administration samlar förvaltningens stödfunktioner och består av 12 medarbetare samt en chef. Vi arbetar nära tillsammans för att stötta verksamheten. Inom avdelningen har vi medarbetare med hög servicekänsla, lång erfarenhet och ett stort engagemang för sitt uppdrag och man kan alltid räkna med att få en hjälpande hand.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en utvecklingsledare som kan bistå nämnd och förvaltning med strategiskt och administrativt stöd. Du kommer ha en betydelsefull roll med ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet där förvaltningens processverktyg är en viktig del.
Som utvecklingsledare kommer du arbeta nära förvaltningsledningen och andra specialister på avdelningen. Du kommer ha varierande arbetsuppgifter utifrån aktuella behov, vilket bland annat kan innefatta att genomföra utredningsuppdrag och svara på remisser samt utveckla och underhålla styrande och stödjande dokument. Du har rollen som så kallad superanvändare av förvaltningens processverktyg 2c8 där du utgör ett stöd för verksamheten att underhålla och kvalitetssäkra förvaltningens processer. Du förväntas även genomföra omvärldsanalyser och omsätta dessa i vår organisatoriska kontext.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en för uppdraget relevant utbildningsbakgrund på högskolenivå exempelvis socionomutbildning, utbildning med inriktning mot offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.
Du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och utvecklings- och kvalitetsarbete inom socialtjänsten. För arbetet krävs god kunskap om gällande lagstiftning inom området, såsom socialtjänstlagen, kommunal- och förvaltningsrätt samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser, och förmåga att tillämpa den i arbetet och tolka lagstiftningen. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av processarbete.
För att lyckas i rollen krävs det att du har lätt för att förstå och ta till dig nya sammanhang samt har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. En god digital kompetens är även en förutsättning för arbetet.
Som person ser vi att du är ansvarstagande, noggrann och serviceinriktad. Du stimuleras av att ha flera olika kontaktytor och har lätt för att upprätthålla goda relationer samt skapa förtroende. Du har god samarbetsförmåga samtidigt som du är bekväm med att arbeta självständigt och ta ansvar, driva samt utveckla dina arbetsuppgifter. Du har förmågan att hantera varierande arbetsuppgifter parallellt med varandra och att organisera samt strukturera dem på ett effektivt sätt då tidsramarna ibland kan vara snäva.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
På www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om vårt erbjudande till dig.
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.