Utvecklingsledare till Socialkontoret

Utvecklingsledare till Socialkontoret

Arbetsbeskrivning

Har du ett genuint intresse för kvalitets- och utvecklingsarbete och uppskattar ett varierat arbete där du både får ta eget ansvar och samarbeta med kollegor, då kan det här vara en tjänst för dig!

Socialkontoret är idag indelad i sex verksamhetsområden: Myndighet, individ och familjeomsorgen, äldreomsorg, funktionshinderomsorg, kommunal hälso- och sjukvård och administration och digitalisering. Kontoret leds av socialchef med stöd av sex verksamhetschefer, verksamhetscontroller och medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). Ekonomcontroller och HR-specialist ingår i ledningsgruppen som viktiga stödfunktioner. Inom socialkontorets verksamhetsområden arbetar drygt 1000 medarbetare

För att socialkontoret i Strängnäs kommun på bästa sätt ska kunna möta framtida utmaningar behöver vi våga prova nytt, granska och utvärdera vårt arbets-och förhållningssätt i flera aspekter.

Vi söker därför en utvecklingsledare till socialkontoret som kan leda och utveckla kvalitetsarbetet inom kontorets olika verksamhetsområden.


ARBETSUPPGIFTER
Som utvecklingsledare ansvarar du för att samordna, leda och utveckla kvalitetsarbetet hos oss på socialkontoret. Du kommer vara socialkontorets representant och kontaktperson gällande kvalitetsfrågor samt övergripande processansvarig för kvalitetsarbetet inom verksamheten.

Du driver kvalitetsarbetet mot de uppsatta målen i verksamhetsplanen. Till din hjälp har du flera engagerade och drivna verksamhetsutvecklare som bildar ett team under din ledning.

Tillsammans ska du och teamet arbeta med övergripande och samtidigt verksamhetsnära frågor rörande ledningsstöd enligt SOSFS 2011:8. Du och teamet ger stöd till cheferna i deras uppdrag med såväl projektledning och stöd i kvalitetsarbetet som bedrivs på enhetsnivå.

En viktig del är att få ihop socialkontorets alla delar till en gemensam ledning i syfte om att stärka samarbetet och samverkan mellan verksamhetsområdena. Då denna tjänst är strategisk men också operativ är det viktigt att du är flexibel och gillar utmaningen i att växla mellan uppdragen. Du behöver vara serviceinriktad och ha förmågan att leda och motivera andra genom tydlig kommunikation.

Under hösten ska socialkontorets organisation ses över där du blir en viktig resurs till ledningen. Arbetet innebär även att du föredrar ärenden inför nämnd. Du ingår också i socialkontorets ledningsgrupp och är direkt underställd socialchef.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är/har:
• En, för rollen relevant, högskoleutbildning som tex beteendevetare, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Flerårig erfarenhet av myndighetsutövning och arbete inom socialtjänsten.
• Tidigare erfarenhet av att arbeta som chef och ledare med goda resultat i kvalitets- och utvecklingsarbete
• Tidigare erfarenhet av att arbeta med ledningssystem.
• Mycket goda kunskaper svenska där du uttrycker dig väl i tal i och skrift.
• B-körkort

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi kommer lägga stor vikt vid dem. För att lyckas med uppdraget är du som person strukturerad, prestigelös, kommunikativ och har hög social kompetens. Du är driven, arbetar självständigt och du vet att samverkan är nyckeln till ett gott resultat i utvecklingsarbete. Du ser alltid till helheten och har en förmåga att vara uthållig i syfte att hålla i tills resultatet är uppnått.

Vi tillämpar löpande urval så är du intresserad av tjänsten är du välkommen in med din ansökan redan idag! Vi har för avsikt att hålla intervjuer under v 23 och/eller v 25.


ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetschef Helen Trostemo
0152 291 43

Sammanfattning

Besöksadress

Nygatan 10 64580 Strängnäs
None

Postadress

Nygatan 10
Strängnäs, 64580

Liknande jobb


Utvecklingsledare med processansvar för Nära vård i Göteborgs Stad

Utvecklingsledare med processansvar för Nära vård i Göteborgs Stad

23 december 2024

2 december 2024

Projektledare inom påverkan

Projektledare inom påverkan

20 december 2024