OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 11 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?
Vård- och omsorgskontoret har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för samtliga frågor inom socialtjänsten, stöd till äldre, personer med funktionsnedsättning, socialpsykiatri, ekonomiskt bistånd, missbruksvård, barn och familj och familjerätt. Kontoret styrs av flera lagstiftningar såsom FL, OSL, SoL, HSL,LSS,FB, LVM och LVU. Kontoret består av en myndighetsavdelning och tre utföraravdelningar. Som utvecklingsledare kommer Du att ingå i ett litet team med utredare/nämndsekreterare, systemförvaltare och medicinskt ansvarig sjuksköterska och vara direkt underställd socialchef.
Då vi står inför stora omvärldsförändringar med bland annat ökande volymer, målgrupper, ny teknik och ny socialtjänstlag, bidrar du till att verksamheten bedrivs med god kvalitet och arbetar långsiktigt med utveckling av kärnverksamheten och med den enskilde individen i fokus. Som utvecklingsledare samarbetar du med olika funktioner både internt och externt.
Du kommer att leda och driva olika utvecklingsfrågor med både interna och externa grupper samt kunna vara stöd i kommunala- och förvaltningsrättsliga frågor.
En annan viktig del i ditt uppdrag är att ansvara för att driva, samordna och utveckla kontoret planerings- och uppföljningsprocess inklusive internkontroll. I det ingår till exempel att sammanställa och stämma av underlag till verksamhetsplan, delårsrapport och verksamhetsberättelse, ansvara för ärendeinlämning, ta fram presentationer och delta på förvaltningens ledningsgruppsmöten vid behov. Du ansvar även för att samordna förvaltningens arbetsplan och uppföljning av planen. Du ska även säkerställa att process och arbetssätt fungerar i Stratsys, som är vårt planerings- och uppföljningssystem, och vara ett stöd för avdelningarna i detta.
Vi söker dig som har/är:
. en akademisk utbildning företrädesvis gärna socionomexamen
. tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
. väl förtrogen med de lagstiftningar som vård- och omsorgskontoret lyder under
. god erfarenhet från kvalificerat och självständigt utredningsarbete
. mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
. van datoranvändare
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper så som god samarbetsförmåga och att du är ansvarstagande och analytisk. Som person är du strukturerad, kvalitetsmedveten och har förmågan att ha en helhetssyn. Du har även förmågan att anpassa dig efter ändrade omständigheter eller direktiv och kan omprioritera utan att tappa fokus.
Du ska ha förmåga att stötta dina kollegor i stort som smått.
Vi erbjuder ett omväxlande arbete med möjlighet till semesterväxling, friskvård och friskvårdsbidrag.
Intervjuer sker fortlöpande.