OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
AcadeMedia har idag ca 400 enheter i Sverige fördelat på 15 olika huvudmän (verksamheter) varav de allra flesta enheterna har en hög måluppfyllelse och ett väl fungerande kvalitetsarbete. AcadeMedia har de senaste åren satsat stora resurser på att ta fram en gemensam kvalitetsmodell för samtliga huvudmän och ett system för att säkerställa att enheterna styrs med fokus på en högre måluppfyllelse. AcadeMedias mål är att bli kvalitetsledande i sektorn.
Ansvaret för kvalitetsarbetet inom AcadeMedia är i hög grad decentraliserat, där såväl rektor/förskolechef som huvudman har ett stort ansvar för att verksamheten bedrivs i enlighet med författningarna och i enlighet med AcadeMedias styr- och ledningsmodell.
Läs mer om AcadeMedias kvalitetsarbete i vår kvalitetsrapport som finns på vår hemsida.
Om tjänsten
Ibland inträffar händelser som gör att enheternas ledning och/eller huvudmannens ledning behöver särskilt stöd och särskilda insatser. AcadeMedia förstärker därför nu kompetensen och resurserna för att kunna hantera sådana situationer. Bland de satsningar som görs är att vi tillsätter en tjänst som utvecklingsledare med speciellt fokus på enheter som av någon anledning hamnat i svårigheter. Personen har sin hemvist inom AcadeMedia Academy – vår satsning på utbildning och utveckling men kommer att ha en nära koppling till övriga koncernfunktioner inom AcadeMedia, speciellt kvalitet, juridik, HR och kommunikation.
Arbetsuppgifter
• Du ska fokusera på att säkerställa att våra verksamheter har en organisation för att kunna hantera problematiska och/eller akuta händelser av olika slag och bidra i utvecklingsarbetet av dessa i samarbete med respektive huvudman och AcadeMedias koncernfunktioner
• I arbetet ingår att kartlägga nuläget, att identifiera behov av utvecklingsarbete, att ge förslag till åtgärder samt vid behov att genomföra förändrings- och utvecklingsarbete tillsammans med befintlig organisation
• Vid akuta problem eller svåra situationer ska du på koncernens uppdrag kartlägga och identifiera samt arbeta med att åtgärda de brister som finns på enheten. Det innebär till exempel att gå in som projektledare och leda det team som krävs/sätts ihop för uppdraget.
• Utifrån hela koncernen behov ska du även arbeta med att identifiera personer som kan ingå i ett centralt ”rescue team”. Personer som till vardags har sitt ordinarie uppdrag men som på kort varsel kan vara med och bidra i en akut situation.
• I övrigt bistå kring utveckling/utbildningsarbete kring dessa frågor
Närmsta chef är AcadeMedia Academys verksamhetschef Lisa Oldmark
Vi söker
Dig som vill vara med och höja nivån i svensk utbildning genom att bidra med utvecklingen inom Sveriges största fristående skolkoncern.
Du ska ha gedigen/dokumenterad branscherfarenhet, med stort intresse och kunskap om vårt nationella uppdrag. Det är meriterande om du har erfarenhet av ovan beskrivda uppdrag och har arbetat i en ledande position tidigare. Du ska även ha adekvat utbildning inom relevant område.
Övrigt
Start: 2014-10-01
Omfattning: Tillsvidareanställning, vi tillämpar provanställning
Placering: Centrala Stockholm
Ansökan
För eventuella frågor kring tjänsten kontakta Lisa Oldmark på Lise-Lotte.Oldmark@academedia.se
Rekryteringen kommer ske löpande under ansökningstiden så lämna din ansökan snarast. Vi tar endast emot ansökningar via vårt ansökningsformulär.
Om AcadeMedia
AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag, vi finns över hela Sverige och har även förskolor i Norge. Vi har drygt 60 000 elever, ytterligare 30 000 vuxna går på någon av våra vuxenutbildningar. Academedia har över 400 enheter och cirka 12 000 medarbetare.
Vi är verksamma i hela utbildningskedjan; förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Vår verksamhet drivs av självständiga skolor och företag, bland dem Vittra, NTI, Rytmus, IT-Gymnasiet, Ljud & Bildskolan och Mikael Elias Teoretiska Gymnasium.