OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.
Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med närmare 6900 medarbetare. Alla våra 300 yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad och vi skapar värde och livskvalitet för kommunens 78 000 invånare. Med andra ord så spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vill du också spela roll?
Barn- och utbildningsförvaltningen befinner sig i ett expansivt skede där digitalisering är en viktig del av förvaltningens utveckling. Vi söker därför en utvecklingsledare tillika projektledare som ska vara med i detta arbete. Befattningen är underställd avdelningschef IT/Administrationsavdelningen. Vid avdelningen finns fem team varav ett IT-team med sju medarbetare som utvecklingsledaren kommer att tillhöra.
IT-teamet stöttar verksamheten i digitaliseringen, förvaltning av befintliga IT-stöd och -support samt i studieadministrativa frågor.
Varmt välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Utvecklingsledaren ska arbeta med att utveckla digitaliseringen inom Barn- och utbildningsförvaltningen exempelvis med uppdrag och utveckling inom IT-området, omhändertagande av beslut fattade av nämnden, i framtagande av e-tjänster och i kontakter med leverantörer. Utvecklingsledaren ska driva projekt och utreda uppdrag inom digitalisering. Den ska ansvara för att de digitaliseringsuppdrag som görs sker med effektivitet och nytta med verksamheten i fokus. Digitaliseringsuppdragen kan vara inom såväl mjukvara som hårdvara.
Rollen ska ha ett särskilt ansvar för att ha en god samverkan och kommunikation med verksamhetens representanter, såväl i IT-råd som med IT-samordnare och andra befattningar i digitaliseringsområdet.
I rollen ingår också att ha kontakter med Barn- och utbildningsförvaltningens olika leverantörer, följa upp dess leveranser och delta i möten tillsammans med dessa. Även nära kontakt med kommunens centrala IT-avdelning och andra förvaltningar ingår.
Utvecklingsledaren ska ansvara för att råd och stöd som ges till verksamheten vid olika typer av digitaliseringar, ska följa gällande regler i kommunen och lagar t.ex. GDPR. Att arbeta med ett strategiskt fokus såväl i utveckling med digitalisering som utveckling av olika typer av processer med digitala inslag, ingår i ansvaret.
Utvecklingsledaren har en specialistfunktion, vilket också innebär att den ska stötta sina kollegor med sin kompetens inom olika sakområden.
Särskilt fokus i rollen är att arbeta med frågor i gränssnittet verksamhet och teknik, där du har kunskapen inom teknikområdet, men meriterande är om du även har erfarenhet från skolan. Du kommer att främst att arbeta med utveckling av Barn- och utbildningsförvaltningens processer kopplade till digitalisering.
Att leda utvecklingsprojekt och förvaltningsprojekt kommer att vara en naturlig del av ditt arbete. Ditt uppdrag är att ha fokus på hög kvalitet och god säkerhet. Du ansvarar bland annat för införande av nya system och moduler samt programuppdateringar. För närvarande pågår arbetet med en modernisering av skolans digitala ekosystem och kommunikationen med vårdnadshavarna. Denna befattning innebär att du i ett initialt skede kommer delta och driva utvecklingen av dessa.
KVALIFIKATIONER
Vi förväntar oss att du har en god förmåga att kombinera ditt uppdrag med ett inkluderande förhållningssätt till verksamhetens behov. Du är strukturerad och analytisk och har god social förmåga samt har lätt för att sätta dig in i befintliga systemlösningar. Att uppnå mål och hålla tidsplaner är självklart för dig.
Arbetsuppgifterna ställer krav på hög förmåga att hantera komplexa strukturer och god förmåga att kommunicera, såväl muntligt som skriftligt. Du förväntas kunna arbeta självständigt, men även ha en god samarbetsförmåga. Eftersom rollen också är en ledande roll, är ledaregenskaper och kommunikativ förmåga viktigt.
Du ska ha akademisk examen i systemvetenskap eller motsvarande med inriktning mot system- och verksamhetsutveckling och gärna e-tjänster. Eller så har du en lärarutbildning kompletterad med erfarenhet och utbildning inom IT-utveckling och digitala hjälpmedel. Du bör ha god erfarenhet av projektledning, gärna inom process- och IT-utveckling.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns värdegrund där ledorden är Engagerade, Ansvarstagande och Kompetenta.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.
Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalavdelningen.
Tips!
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb