OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm står inför en spännande tid av utveckling.I syfte att möta den har vi skapat "Vision Stockholm 2030".En av de största utmaningarna vi möter är att erbjuda våra invånare tjänster och service i absolut toppklass, då beräkningar visar att Stockholms stad kommer att ha drygt en miljon invånare år 2030.Stadens tjänster och serviceutbud utgör en viktig del för att skapa ett Stockholm i världsklass.I alla skeden av livet har invånarna rätt att förvänta sig en god verksamhet för sina skattepengar, vilket ställer höga krav på oss som arbetar i Stockholms stad.Därför jobbar vi systematiskt med verksamhetsutveckling. Överförmyndarförvaltningen rekryterar förvaltningschef med goda ledarkvaliteter.Du ska leda utvecklingen av ett nytt IT-system som kommer att modernisera förvaltningens arbetsformer.Din utmaning blir att leda förvaltningen och våra 24 medarbetare in i framtiden och skapa rätt förutsättningar för ett fortsatt framgångsrikt förändringsarbete.[ Uppdraget Överförmyndarnämnden svarar för tillsyn av förmyndares, förvaltares och gode mäns förvaltning av annans egendom.Nämnden består av politiker och sammanträder tio gånger per år.Som chef för överförmyndarförvaltningen är du föredragande och har en förvaltningsjurist knuten till dig.Förvaltningen du leder består av tre enheter; en kanslienhet, en ansökningsenhet och en granskningsenhet.En av dina huvuduppgifter blir att vara primus motor i utvecklingen av ett nytt IT-system som kommer att modernisera förvaltningens arbetsformer.Du förväntas främja ett gott samarbete och arbetsklimat.För att skapa de förutsättningarna krävs givetvis ett lyhört, helhjärtat och närvarande ledarskap.Med öppenhet, diplomati och förmåga att ge och ta information skapar du gott samarbete med externa kontakter.Överförmyndarnämndens tillsyn ska garantera rättssäkerheten för personer som inte kan förvalta sin egendom eller på annat sätt tillvarata sina rättigheter.Vanligast är godmanskap eller förvaltarskap för personer som på grund av hälsoskäl saknar eller har nedsatt egen förmåga att tillvarata sina intressen samt föra sin egen talan.Godmanskap kan också tillkomma för någon som är bortavarande eller för att det finns motstridiga intressen.Nämnden utövar kontroll över föräldrar som har barn under 18 år som äger tillgångar över åtta prisbasbelopp.Nämnden utser också god man för ensamkommande[flyktingbarn.Förvaltningen granskar ca 6000 årsräkningar per år och arbetsplatsen är belägen i ett mycket trevligt hus från 1750 på Hantverkargatan 3i.Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper Kompetenskravet är akademisk utbildning inom det juridiska området eller gedigen erfarenhet av närliggande områden.Vidare är det en fördel om du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.Framgången som förvaltningschef byggs självklart av dina goda ledaregenskaper.Du ska därför vara utvecklingsorienterad och bra på att skapa ett gott arbetsklimat.I de många externa kontakterna krävs ett reflekterande och diplomatiskt förhållningssätt.[ Din intresseanmälan med CV vill vi ha senast 2010-12-10 via www.assessio.se/rekrytering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enheten för förskolesamordning Stefan Larsson Lindmark
08-508 33 990
Hr-konsult Jeanette Steenberg
08-50811731
Enhetschef Camilla Ströberg
08-508 25 622
HR- konsult Lina Eliasson Bergström
08-508 11 736
Enhetschef Anni Stavling
08-508 33 073
Kerstin Fagerström-Clarin
0850821840
Cecilia Skarke
0850810841
Silvana Carinci, rektor Långbrodalsskolan
0761221802
Margita Norberg, rektor Fruängens skola
08508 237 00
Hans Winblad, förskolechef
08/50847340