OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Är du intresserad av spännande frågeställningar inom redovisning och ute efter nya utmaningar där utveckling, bygga nytt och att leda i förändring är en stor drivkraft?
Pensionsmyndigheten befinner sig i ett intressant utvecklingsskede och som en del i detta har bland annat en ny central ekonomi- och verksamhetsstyrningsenhet formats och till den söker vi nu en skarp och utvecklingsinriktad redovisningschef med tydligt verksamhetsintresse att vara både drivande och delaktig i en spännande förändrings- och utvecklingsresa!
Pensionsmyndighetens budget omsluter drygt en och en halv miljard kronor och myndigheten gör utbetalningar på belopp som motsvarar en tredjedel av statens totala budget. Med dagens föränderliga omvärld behöver vi en ekonomifunktion som möjliggör för verksamheten att snabbt simulera, analysera, prioritera och agera baserat på goda och väl underbyggda underlag.
Ekonomi- och verksamhetsstyrningsenheten är en stöd- och expertfunktion för myndighetens ledning och avdelningar med ansvar för såväl verksamhetsstyrning med t. ex. strategisk plan och verksamhetsplanering som finansiell styrning såsom budget, prognos, ekonomisk analys och uppföljning samt redovisning och betalningar inklusive bokslut. Enheten bildades under våren 2021 och är under utformning. Nu bildas en grupp inom enheten med ansvar för redovisning, betalningar och IT-stöd för enhetens ansvarsområden. Målet med nybildandet av denna grupp är en förstärkt verksamhetsdriven ekonomifunktion med hög kvalitet, som bidrar till ökad helhetssyn, och effektivt resursutnyttjande inom myndigheten.
Som redovisningschef kommer du att leda den nybildade gruppen och ha huvudansvar för redovisning, betalningar och IT-stöd inom ekonomienheten. I rollen som redovisningschef har du verksamhets-, ekonomi-, personal- och resultatansvar för 5-6 medarbetare samt ha ansvar för redovisning som utförs hos Statens servicecenter. Du rapporterar till ekonomichefen. Uppdraget är i huvudsak taktiskt och operativt i syfte att säkerställa fokus på redovisningsfrågor, betalningsfrågor och ett ändamålsenligt IT-stöd för enhetens ansvarsområde. Som redovisningschef är du vidare med och omsätter regleringsbrev och politiska intentioner i stabila processer inom relevanta regelverk och bidrar till att myndigheten har kvalitetssäkrade och relevanta underlag för beslutsfattande. Tjänsten innebär även vissa egna operativa arbetsuppgifter.
Pensionsmyndighetens redovisning omfattar både statlig redovisning samt redovisning för försäkringsföretag avseende premiepensionsverksamheten, vilket ger en unik kombination av regelverk för myndigheten att omhänderta. Genom att tillsätta en tjänst som redovisningschef ökar vi redundansen i berörd verksamhet men får också en ökad förmåga att omhänderta och driva frågor inom den nybildade gruppens olika ansvarsområden.
Du kommer att leda, bygga, driva och samordna gruppens verksamhet i den utvecklingsfas vi befinner oss i tillsammans med övriga i enheten. En viktig del av det ansvaret ligger i ett starkt samarbete och god balans mellan centrala och avdelningsspecifika behov samt säkerställande av att funktionen präglas av relevant kompetens, god kvalitet och hög service.
Pensionsmyndighetens ledarskap bygger på tre viktiga områden: att motivera, skapa förutsättningar och att bygga förtroende!
Utbildning och erfarenhet:
Du har en akademisk examen med inriktning mot ekonomi, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant, samt flera års erfarenhet av att tillämpa och omvandla dessa kunskaper i rollen som redovisningschef/-ansvarig, möjligtvis som revisor, i en större och kunskapsintensiv verksamhet. Du har gedigen erfarenhet av arbete med redovisning, betalningsflöden och IT-stöd inom svensk statsförvaltning gärna på myndighetsövergripande nivå alternativt motsvarande erfarenhet från pensions- och/eller försäkringsverksamhet.
Du har vana att motivera och leda professionella och självständiga medarbetare. Vidare har du erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete, starka kommunikations- och presentationskunskaper och ett intresse av att arbeta med gruppens och enhetens utveckling. I din roll handlar det också om att skapa bra förutsättningar för en arbetsmiljö som präglas av arbetsglädje, ansvarstagande och effektivitet. Det är meriterande om du har erfarenhet av affärssystemet UBW Business World (Agresso).
Egenskaper:
Du har omvittnat goda ledaregenskaper och är lyhörd för dina medarbetares behov och är prestigelös, stabil och har god självinsikt. Du har mycket god förmåga att samarbeta nära verksamheten och bygga långsiktiga relationer både internt och externt. Du har en god analytisk förmåga och kan säkerställa en verksamhet som stödjer hela myndigheten inom gruppens ansvarsområde. Som person är du driven, stabil, modig och trygg med hög integritet. Din sociala förmåga och lyhördhet för att skapa goda relationer är utmärkande för dig, liksom att du är kommunikativ och trivs att arbeta mot flera kontaktytor inom en organisation. Du har även en god förmåga att organisera och leda i förändring.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser och lämplighet för rollen.
Övrigt:
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm, men placering vid något av våra övriga kontor i landet kan vara möjligt. Arbetspsykologiska tester kommer att ingå i urvalsprocessen. Vi tillämpar generellt sex månaders provanställning. Resor i tjänsten kan förekomma.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.
För mer information:
För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta:
Ekonomichef Malena Söderholm Sandh, tel. 010-454 45 79
Fackliga representanter:
Saco: Linda Modin, tel. 072-210 29 83
ST: Ann-Christin Jonsson, tel. 010-454 28 54
Välkommen med din ansökan senast den 11 november 2021.