OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Socialförvaltningen har ett stadsövergripande ansvar för socialtjänsten i staden.
Förvaltningskontoret finns i lokaler i Farsta centrum.
Boendeenheten är en del av socialförvaltningens socialtjänstavdelning och är en stadsövergripande resurs som tillhandahåller boendeinsatser för personer i hemlöshet, vuxna med missbruks- och/eller psykosociala problem. Enheten omfattar verksamheter som akutboende, skyddat boende för kvinnor med missbruk, stödboende (både drogfria och med drogtolerans), stödboende med omvårdnad, tillnyktring och förlängd avgiftning, boendestöd i träningslägenheter, Bostad först samt familjehemsvård för vuxna. För att få en plats på någon av boendeenhetens verksamheter krävs ett biståndsbeslut från stadsdelsförvaltning eller enheten för hemlösa. Enhetens huvuduppdrag är att stödja personer i processen ur hemlöshet.
Vi söker nu en utvecklingssekreterare till Boendeenhetens stab.
Din roll
Du är en del av enhetens stab som, förutom utvecklingssekreterare, består av enhetschef, placeringssamordnare och administratör. Som utvecklingssekreterare har du ett övergripande ansvar för att driva enhetens utvecklingsarbete tillsammans med enhetschef, biträdande enhetschefer samt enhetens stab.
I arbetsuppgifterna ingår även att arbeta i stadens ledningssystem - ILS, verksamhetsuppföljning - VoR samt med systematiskt kvalitetsarbete. Du skriver enhetens gemensamma planerings och uppföljningsdokument samt följer upp det under året. I ditt arbete ingår även utredningsuppdrag, omvärldsbevakning rörande exempelvis lagstiftning och nya målgrupper, sammanställa presentationer/material om verksamheten samt vissa administrativa uppgifter.
Du arbetar nära enhetschefen och ansvarar för såväl strategiska som operativa frågor.
Kvalifikationer
- Du är socionom eller har likvärdig utbildning.
- Du ska ha god kännedom om arbete som bedrivs i en politiskt styrd organisation och bör ha erfarenhet av utvecklings- och utredningsarbete.
- Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, gärna från verksamhetsområdet hemlöshet och/eller missbruk
- Du kan uttrycka dig mycket väl i tal såväl som i skrift
- God datorvana
Det är meriterande om du har:
- Kännedom om Stockholm stads integrerade ledningssystem, ILS
- Kunskap i analysverktyget EsMaker.
För att trivas i rollen som utvecklingssekreterare behöver du vara intresserad av utvecklingsarbete, ha ett lösningsorienterat arbetssätt och en mycket god förmåga att tänka nytt ur ett omvärldsperspektiv. Du har god samarbetsförmåga och kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att förväntningar är klara för berörda parter. Du har även god förmåga att skapa engagemang och delaktighet, har en god helhetssyn och är mål- och resultatorienterad. Du driver ditt arbete självständigt, är initiativtagande och förblir motiverad även om du stöter på hinder
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Villkor
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Intervjuer kan komma att ske under annonseringstiden.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.