Utvecklingssekreterare och socialt ansvarig samordnare

Utvecklingssekreterare och socialt ansvarig samordnare

Arbetsbeskrivning

Ref: 20230844

Arbetsuppgifter
Som utvecklingssekreterare och socialt ansvarig samordnare (SAS) har du en övergripande och strategisk funktion för kvalitetsutveckling inom funktionsstödsförvaltningens verksamhetsområden utifrån gällande lagar och föreskrifter inom socialtjänstlagen (2001:453) (SoL) och lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Du har ett särskilt ansvar för att tillsammans med övriga utvecklingssekreterare med SAS-ansvar stödja verksamheten i kvalitetsavvikelseprocessen och utreda missförhållanden eller risk för missförhållanden enligt lex Sarah. Du ansvarar även för kompetenshöjande insatser i verksamheten gällande processen för kvalitetsavvikelser och lex Sarah.

Arbetet innebär ett tätt samarbete med verksamheten samt medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR). Inom ramen för förvaltningens systematiska kvalitetsarbete bistår du verksamheten i analys av bl a kvalitetsavvikelser för att identifiera brister och utvecklingsområden samt deltar i kvalitetsgenomlysning av verksamheten i kvalitetsutvecklande syfte.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning som socionom eller inom social omsorg, alternativt annan relevant eller likvärdig högskoleexamen.

Du har kunskaper och erfarenheter av att arbeta med kvalitetssäkring och uppföljning inom SoL och LSS. Du har även erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet och har god förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar. Vidare har du förståelse för vad en avvikelse är och förmåga att bedöma avvikelsens allvarlighetsgrad, samt gedigen vana av utredningsarbete och dokumenterad god förmåga att utrycka dig i tal och skrift. Du behöver ha god pedagogisk förmåga för att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer samt för att föredra ärenden för förvaltningens arbetsutskott.

Uppdraget kräver att du har en analytisk förmåga, är noggrann och har god samarbetsförmåga likväl som förmåga att självständigt kunna planera och organisera arbetet.

Om arbetsplatsen
Du är placerad i enhet kvalitet, strategiska avdelningen på funktionsstödsförvaltningen. Enheten består av utvecklingssekreterare, MAS och MAR samt utredningssekreterare. Enheten är mitt inne i ett spännande utvecklingsarbete med att ta fram en modell för kvalitetsgenomlysning av verksamheten inom funktionsstödsförvaltningens ansvarsområde.

I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga CV i din ansökan.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. 

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 mars 2023
  • Ansök senast: 1 maj 2023

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024