OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20210504
Välkommen till avdelning myndighet som söker en utvecklingssekreterare till enheten ordinärt boende. Enheten omfattar 4 sektioner med totalt ca 55 biståndshandläggare. Enheten har ansvar för de brukare som ansöker om och har stöd i det ordinära boendet. Uppdraget som utvecklingssekreterare hos oss är ett spännande uppdrag för dig som brinner för utveckling och handledning.
Arbetsuppgifter
Som Utvecklingssekreterare hos oss ansvar du för daglig handledning av enhetens biståndshandläggare. Det innebär att du kommer att leda och hjälpa medarbetarna i olika ärenden, vilket även innefatta kontakt och samverkan inom vår förvaltning men även med Malmö stads övriga förvaltningar, andra huvudmän och våra stadsjurister.
Du har en aktiv roll i kvalitéts- och förbättringsarbetet vilket dels innebär att omvärldsbevaka och sprida ny kunskap inom myndigheten, men även genom att ansvara för kompetensutveckling av medarbetare och att vara ett stöd vid introduktion av nyanställda. Det är även din uppgift att säkerställa att ny rättspraxis och lagstiftning implementeras och att underlag för verksamhetsutveckling inom enheten sammanställs.
Du samarbetar med övriga stödpersoner och sektionschefer inom avdelningen för att utveckla gemensamma rutiner, metoder och arbetssätt. Du representerar även enhetens samarbeten med både interna och externa parter.
Kvalifikationer
Detta är ett uppdrag för dig som har en Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har arbetat med myndighetsutövning i minst tre år och har under den tiden skapat dig mycket goda kunskaper gällande lagstiftning och praxis inom området, men även mycket goda kunskaper om vår målgrupp.
Du har mycket god digital kompetens och ser det naturligt att använda datorn som arbetsredskap. Du har erfarenhet av att arbeta i IT-verktyg kopplade till det dagliga arbetet, samt en vilja och förmåga att snabbt sätta dig in i nya program och system.
Har du MI-utbildning eller annan samtalsmetodik i bagaget så är detta en fördel, liksom om du har fördjupade studier inom äldre- och/eller funktionshinderområdet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av handledning och/eller projektledning samt erfarenhet av Socialstyrelsens utredningsmodell IBIC.
Då ditt uppdrag innebär mycket kommunikation både internt och externt, så är det viktigt att du har mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift.
Som person är du pedagogiskt lagd och kan anpassa din förmedling av information utifrån målgruppens förutsättningar på ett lyhört och tydligt sätt. Du har lätt för att skapa och underhålla relationer som främjar delaktighet, transparens och god samverkan.
Du tar ansvar för dina uppgifter genom god struktur, ordning och förmåga att prioritera och omprioritera. Du söker aktivt utmaningar och utvecklingsmöjligheter, driver processer och uppnår resultat. Du står pall när det blåser och behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.
Du är lösningsfokuserad och har förmågan att analysera och bryter ner problem i sina beståndsdelar. Du ser sammanhang och prioriterar rätt frågor, arbetar bra med komplexa frågor och löser komplicerade problem. Du är flexibel och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98