OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Täby är en av Sveriges mest attraktiva kommuner med närhet till både arbetsplatser, grönområden och skärgård. Täby ligger strategiskt placerat strax norr om Stockholm och det bor ca 68 000 personer här. I Täby byggs många bostäder, fler företag etableras och kommunen satsar på förbättrad service med stor valfrihet. Täby - att växa med.
Genom ett långsiktigt, målmedvetet och intensivt utvecklingsarbete är utbildningsverksamheten i Täby kommun på väg att kunna erbjuda Sveriges bästa utbildning. En av de avgörande orsakerna till det är att den pedagogiska praktiken kommit långt i ambitionen att alltid vila på vetenskaplig grund, och en annan är det långsiktiga arbetet med att bättre bistå varje elevs lärande genom att utveckla den pedagogiska, sociala och fysiska tillgängligheten.
Sedan flera år deltar skolledare och förstelärare från Täby i utbildning på området vid Harvard Graduate School of Education, och Täby är partner med Ifous för att ytterligare utveckla den vetenskapliga grunden för pedagogisk organisation och didaktik. De rön och metoder för pedagogisk utveckling som Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och Universal design for learning (UDL) utvecklar används av Täbys skolledare och lärare.
Under 2017 införs en ny kompetensutvecklingsstruktur i kommunen. Täby Akademi för pedagogiskt professionsutveckling kommer att rymma såväl generell kompetensutveckling som spetsutbildningar, och med en kombination av externa utbildare och kollegialt lärande via kommunens förstelärare riktar den sig till såväl skolledare som pedagoger.
Nu söker Täby dig som tillsammans med utbildningsledning, medarbetare och samarbetspartners driver det strategiska arbetet för pedagogisk skol- och professionsutveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består i att fungera som länk mellan teori och praktik i Täby kommuns pedagogiska verksamhet. Det innebär att ha ett gott samarbete med lärosäten och externa experter för att bidra till att hålla utbildningsledning, skolledare och pedagoger ajour med aktuella rön. Det innebär också att utveckla strategier för det kontinuerliga skolutvecklingsarbetet, och att planera och genomföra kommunövergripande kompetensutveckling bland annat genom att leda och samordna Täby Akademi för pedagogisk professionsutveckling.
Du kommer att samordna arbetet med Täby kommuns nästan 100 förstelärare, och i din roll som VFU-ansvarig samordnar och utvecklar du kommunens VFU-arbete.
Den organisatoriska tillhörigheten för tjänsten är inom utbildningsledningens avdelning för skolservice och skolutveckling.
KVALIFIKATIONER
Du är legitimerad lärare och har erfarenhet av skolledarskap och/eller expertfunktion direktrelaterad till skolledare. Du har vana att tillgodogöra dig vetenskapliga rön och erfarenhet av att dela med dig av viktiga kunskaper på ett systematiskt och engagerande sätt i kompetensutveckling för pedagoger.
Du arbetar utifrån en grundläggande människosyn om varje enskild elevs lika värde och oändliga utvecklingspotential, och utifrån en övertygelse om att lärande bäst sker i sammanhang där många olika individer med olika erfarenheter, kunskaper och behov lär tillsammans och av varandra.
Som person är du kvalitetsmedveten och noggrann avseende bland annat måluppfyllelse och systematiskt kvalitetsarbete. Du arbetar strategiskt och har en stark drivkraft samt har förmågan att se möjligheter i alla situationer. Du är skicklig på att samarbeta med en stor mängd kollegor och har förmåga att självständigt strukturera och driva dina processer vidare, och du har god kommunikationsförmåga i tal som skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.