Utvecklingsstrateg

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill bidra till en hållbar samhällsutveckling och har erfarenheter av processutveckling 

Välkommen till Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling! Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt. 

När Formas fördelar medel till forskning och innovation följer vi en process. Processen ger stöd i att genomföra våra utlysningar och bidrar till att vi håller kvalitet och effektivitet i vårt finansieringsuppdrag. Finansieringsprocessen är både omfattande och i vissa delar komplex då den ska tillfredsställa flera olika målgrupper, till exempel forskarsamhället och näringslivet, nationellt och internationellt samt hålla en hög kvalitet, vara transparent och effektiv.  

Enligt Formas övergripande strategi ska vi transformera finansieringsverksamheten. Det innebär att vi ska reformera vår huvudprocess finansieringsprocessens olika delar, och därmed säkerställa ett innovativt arbete med forskning och innovation för samhällets behov. Processer och arbetssätt ska utvecklas, effektiviseras och i vissa fall förändras fullständigt. Därför behöver vi dig som vill vara med och utveckla verksamheten med fokus på processutveckling. 


Om rollen 
Vi vill hitta dig som kan hjälpa oss att tänka nytt med fokus på förnyelse och innovation av processer. Vi vill nyttja digitaliseringens möjligheter för att effektivisera våra processer och tror att du har förmågan att bidra till att vi lyckas med det. 

Du har ett huvudansvar för genomförandet av vårt strategiska tema transformera finansieringsprocessen. Rollen som är bred innehåller processutveckling, projektledning och andra övergripande insatser för att driva vår utveckling framåt. I rollen ingår också ett ansvar för att bygga upp och facilitera den portfölj av utvecklingsinsatser som behövs för att transformera processen. 

I praktiken innebär det att din uppgift är att sträva efter och säkerställa en enhetlig, rättssäker och effektiv process – med tonvikt på strategiskt och taktiskt perspektiv – genom bland annat att: 


• Driva transformationen av finansieringsprocessen utifrån ett målgruppsperspektiv 
• Säkerställa en långsiktig utveckling av processen  Identifiera krav på stödjande system och resurser för att kunna säkerställa effektivitet och flexibilitet. Exempel på stödjande system är IT-system, ledningssystem och system för ekonomisk budgetering och uppföljning.  
• Identifiera och kartlägga behov och ta fram underlag för att prioritera utveckling. 
• Koordinera alla utvecklingsinsatser kopplat till finansieringsprocessen.
• Projektleda utvecklingsinsatser. 
• Vara med och skapa förutsättningar för att etablera en processorganisation i verksamheten  
• Ha en dialog med externa och interna användare av finansieringsprocessen. 
• Omvärldsbevaka och följa utvecklingen på området. 
• Samverka med andra finansiärer i frågor om processutveckling. 

Rollen innebär mycket eget ansvar, erbjuder stora utvecklings-möjligheter och du har själv stor möjlighet att påverka din roll. Då rollen är nyinrättad kan arbetsuppgifter komma att förändras efter verksamhetens utveckling och behov. 

Vem är du? 
Som utvecklingsstrateg hos oss arbetar du med att driva projekt och aktiviteter för att utveckla, förenkla och effektivisera finanseringsprocessen för våra externa målgrupper och för våra kollegor på Formas. Du har en förmåga att se helheten och systematiskt ta dig an och kunna leda andra i hur ett förbättringsarbete kan ske från idé till full implementation och kan tas i bruk.  

Du har en viktig uppgift i att verka som en katalysator för resten av myndigheten för att få till ett nytänkande och en handlingskraft som skapar goda förutsättningar för alla medarbetare, därför kommer din kommunikativa förmåga och förståelse för förändringsledning att vara viktig.  

För att du ska passa och trivas i rollen som utvecklingsstrateg, tror vi att du är nyfiken och trivs med attarbeta självständigt med stor frihet. Du behöver också tycka om att samarbeta och har förmågan att kunna lyssna för att förstå. 

Du kommer att ha ett nära samarbete med processansvarig för finansieringsprocessen och även många andra roller på Formas men också i flera utvecklingssamarbeten med andra organisationer. Det är därför viktigt att du är van vid att arbeta med personer på alla nivåer i organisationer med komplex verksamhet samt att du är bekväm med att ta fullt ansvar för kritiska projekt och leveranser. 



För att den här rollen ska du:  


• ha en akademisk examen, eller motsvarande, inom ett område som är relevant för tjänsten 
• ha flerårig erfarenhet av processer och processutveckling, verksamhetsutveckling med fokus på processer eller jämförbar erfarenhet. 
• vara en erfaren projektledare som har uppnått goda resultat
• ha erfarenhet av portföljstyrning eller motsvarande 
• vara en mycket god kommunikatör på svenska och engelska, i tal och i skrift 


Det är även en fördel om du har kunskap inom ett eller flera av nedan områden:  


• förändringsledning 
• digitalisering 
• designprocesser 
• finansiering av forskning och innovation 


Egenskaper vi värdesätter 
Som person är du driven, strukturerad, nyfiken och ansvarstagande. Du har förmågan att både arbeta självständigt och i grupp och har god förmåga att anpassa dig till olika arbetsuppgifter och situationer. Vidare har du hög integritet, är kvalitetsmedveten, administrativt skicklig och har hög serviceanda. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. 

Läs mer på Formas hemsida

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Formas
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 maj 2022
  • Ansök senast: 8 juni 2022

Postadress

Drottninggatan 89
STOCKHOLM, 11360

Liknande jobb


capability Developer

capability Developer

14 november 2024

4 november 2024

Verksamhetsutvecklare

1 november 2024