Utvecklingsstrateg - hjälpmedelsanvisningar inom strategisk styrning, Malmö

Utvecklingsstrateg - hjälpmedelsanvisningar inom strategisk styrning, Malmö

Arbetsbeskrivning

Gör skillnad. Varje dag.
Under förvaltning Psykiatri, habilitering och hjälpmedel ligger verksamhetsområde hjälpmedel med ansvar för samtliga hjälpmedelsområden som förskrivs till patienter i hemmet och finansieras av Region Skåne. Vår vision är att förenkla för våra samarbetspartners genom att vara en tydlig och modern organisation med ett starkt leverans- och patientfokus.

Enheten strategisk styrning är en del av verksamhetsområde hjälpmedel och enhetens uppdrag är att ta ett helhetsansvar för verksamhetsområdets hjälpmedelssortiment samt förvalta och utveckla hjälpmedelsanvisningarna. Detta görs genom att enheten tar sortimentsansvar för nio hjälpmedelsområden (diabetes, hörsel, medicinska behandlingshjälpmedel, syn, rörelse, inkontinens, kommunikation/kognition, nutrition och ortopedtekniska hjälpmedel) samt ger verksamhetsstöd till verksamhetsområdet och vårdgivare.


ARBETSUPPGIFTER
Som utvecklingsstrateg med ansvar för hjälpmedelsanvisningarna består dina huvudsakliga arbetsuppgifter att ansvara för förvaltning, utveckling och publicering av hjälpmedelsanvisningarna på Vårdgivare Skåne samt stödja enhetens informationsspridning och kommunikationsarbete. Arbetet utförs i nära samverkan med verksamhetschef, sortiments och avtalsledare, enhetschefer i verksamhetsområdet, förskrivare samt projektledare och processgrupper.

Mer precist innebär detta att du kommer att vara delaktig i att besvara skrivelser, göra bedömningar av förslag på förändringar av hjälpmedelsanvisningarna, ha löpande dialog och samverkan med sortiments och avtalsledare, ta fram underlag till verksamhetschef och politisk nämnd. I arbetet ingår omvärldsbevakning och nätverkande regionalt och nationellt. Vidare ansvarar du för att publicera, ständigt förbättra och faktagranska för verksamheten relevant innehåll på Vårdgivare Skåne och Hjälpmedelsguiden, 1177 m.m. Tjänsten innebär även att agera sakkunnig om Lagen om tillgänglighet och stödja arbetet med att anpassa dokument samt stödja enhetens övriga informationsspridningsarbete.

Som medarbetare hos oss har du stort inflytande över ditt ansvarsområde och kommer arbeta processbaserat och med LEAN arbetsmetoder för att uppnå ständiga förbättringar. Du blir en del av ett team med 15 medarbetare med ansvar för de olika hjälpmedelsområdena, införandeprojekt, hjälpmedelsanvisningar, ekonomisk uppföljning, digitaliseringsfrågor och verksamhetsutveckling. Dina kollegor tillhör olika yrkeskategorier såsom sjuksköterska, arbetsterapeut, dietist, controller, jurist och audionom vilket skapar en dynamisk grupp. För oss är det viktigt att du bidrar till enhetens verksamhetsutveckling och arbete med ständiga förbättringar. Hos oss erbjuds du även goda möjligheter till kompetensutveckling.


KVALIFIKATIONER
För att vara rätt person för rollen har du högskoleexamen inom hälso- och sjukvård samt flerårig erfarenhet inom din profession. Vidare behöver du möta följande behörighetskrav:

• Praktisk erfarenhet av förskrivningsprocessen av hjälpmedel
• Erfarenhet av hjälpmedelsverksamhet
• God kunskap om kommunikation och webbpublicering
• Mycket god kunskap om MS Office
• Goda språkkunskaper i svenska i både tal och skrift

Vidare ser vi det som meriterande om du har:
• Erfarenhet från tolkning av hjälpmedelsanvisningar
• God kännedom om Lagen om tillgänglighet
• God kännedom och erfarenhet av att arbeta i Adobe Acrobat Pro
• Kunskaper och erfarenhet av att arbeta processbaserat och/eller enligt LEAN metoder

Vi tycker det är viktigt att du trivs och har roligt på jobbet och därför lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. För framgång i arbetet är du analytisk, målmedveten och en driven förändringsledare med förmåga att se helheten i en verksamhet. Vidare har du ett serviceinriktat förhållningssätt som präglas av gott bemötande, respekt och samarbetsförmåga. Du är lösningsorienterad och nyfiken på nya lösningar och arbetssätt samt har förmåga att förstå och sätta dig in i komplexa frågor. Vidare är du ansvarsfull, mycket strukturerad i ditt arbete och tar gärna egna initiativ. Du är trygg med att arbeta självständigt i det dagliga arbetet men det är också av stor vikt att du tycker om att arbeta i team. Då arbetet sker i nära samverkan med interna och externa aktörer värdesätter vi därför att du är pedagogisk och kommunikativ i såväl tal som skrift samt att du har lätt för att skapa och underhålla goda relationer.

Vi tillämpar löpande urval i rekryteringen, och vi välkomnar därför din ansökan redan idag!

Vi planerar att hålla intervjuer den 15, 21 och 22 januari.


ÖVRIGT
Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.

Förvaltning Psykiatri, habilitering och hjälpmedel är en av Region Skånes sex hälso- och sjukvårdsförvaltningar. Verksamheten omfattar den offentligt drivna psykiatrin och habiliteringen samt hjälpmedelsförsörjning i hela Skåne med cirka 4 000 medarbetare. I uppdraget ingår bland annat vård, habilitering, rehabilitering, hälsoarbete och forskning. Inom psykiatrin finns fem akutmottagningar, barn- och ungdomspsykiatri, rättspsykiatri och vuxenpsykiatri. Inom habiliteringen finns barn- och ungdomshabilitering, vuxenhabilitering och syn-, hörsel- och dövverksamhet. Hjälpmedel består av fem enheter med cirka 140 medarbetare som finns representerade i Malmö, Lund, Staffanstorp, Kristianstad och Helsingborg.

På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 november 2024

Hjälpmedelskonsulent

Hjälpmedelskonsulent

19 november 2024

4 november 2024

7 oktober 2024