OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett av Örebros mest spännande jobb? Vill du arbeta tillsammans med andra och ha Örebroaren i fokus? Vågar du ligga i framkant och använda smarta arbetssätt? Vill du vara en del i att få nöjda Örebroare, samarbetspartners, och medarbetare samt en del i att bidra till en attraktiv och hållbar kultur-, fritid- och idrottsstad för alla?
Då är du rätt person för detta jobb – välkommen med din ansökan!
Kultur- och fritidsförvaltningens utvecklingsstrateg går på föräldraledighet och vi söker nu ett vikariat.
Vi söker dig som vill vara en del i att fortsätta arbetet med att skapa förutsättningar för en utvecklande och meningsfull fritid, av högsta klass, idag och i framtiden.
Om tjänsten
På uppdrag av förvaltningschef driver, samordnar och genomför du förbättringsarbete samt utredningar som angränsar till övriga kommunen och externa samarbetspartners.
Som utvecklingsstrateg arbetar du även med förvaltningens systematiska hållbarhetsarbete och omvärldsspaning. Du arbetar med att tillvarata information som inhämtas från omvärlden där innovationer, forskning och lärande är en central del. Målet är att kunna leverera underlag som stödjer organisationens beslutsfattare gällande tjänsteutveckling, nya målgrupper, ledarskap och organisationsutveckling, en hållbar samhällsutveckling.
Tillsammans med verksamheten arbetar du, liksom säkerställer att vi på ett hållbart sätt skapar värde för dem vi finns till för. Ditt arbete går i enlighet med kommunens vision och mål, samt utifrån nämndens reglemente och det kulturpolitiska- och idrottspolitiska programmet. Du har nära kontakt med övriga kommunen, civilsamhälle, näringslivet samt företräder dina ansvarsområden i kulturnämnden och fritidsnämnden.
Du är en del i att skapa en kultur som stödjer en lämplig struktur och systematik som bidrar till en framgångsrik kvalitets- och verksamhetsutveckling, samt en god arbetsmiljö.
Arbetet genomsyras av arbetsglädje, delaktighet och engagemang. Tillsammans med motiverade medarbetare, internt och externt, bygger du vidare på det som fungerar och identifierar utvecklingsbehov som grund för arbete med ständiga förbättringar och innovationer. Du ska kontinuerligt omvärldsbevaka samt hålla dig uppdaterad på vad som skapar värde för Örebroarna i dag samt i framtiden, Detta för att bidra till en attraktiv och hållbar kultur-, fritid- och idrottsstad för alla.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• arbeta strategiskt med att utveckla förvaltningen utifrån en helhetssyn
• arbete strategiskt internt och externt med att synliggöra ambitionen i det idrottspolitiska och kulturpolitiska programmet samt övriga frågor inom nämndens ansvarsområde
• övergripande stöd i arbete med systematiskt hållbarhetsarbete samt systematisk omvärldsanalys där innovationer, forskning och lärande är en central del
• utföra övergripande utredningar som angränsar till övriga delar inom kommunen och externt
• samarbeta med övriga förvaltningar och bolag inom kommunkoncernen samt civila samhället och näringslivet
• ingå i olika nätverk på lokal, regional och nationell nivå
Kompetenskrav
• akademisk examen med inriktning mot ekonomi, statskunskap, beteendevetenskap, hållbar utveckling eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet inom förändringsledning, projektledning eller processledning
• erfarenhet av arbete inom kultur- och fritidssektorn
• erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av arbete i civila- och privata sektorn
Du brinner för att skapa värde för andra människor. Du är en lagspelare och förstår hur man tillsammans definierar och uppnår gemensamma mål. Du vågar ligga i framkant och använda smarta arbetssätt. Du driver ett målmedvetet och systematiskt förändringsarbete genom att omvärldsspana, bygga på det som fungerar och ständigt förbättra genom att våga utmana och ifrågasätta.
Du är en “doer” som har förmåga att få saker att hända samtidigt som du har en förmåga att vara analytisk, strategisk och strukturerad med ett flexibelt serviceinriktat förhållningssätt. Du kan prioritera, arbeta självständigt och arbeta med flera arbetsuppgifter samtidigt. Du vill lära nytt, är inspirerande och samarbetar gärna med andra.
Du vill vara en del i att få nöjda Örebroare, samarbetspartners och medarbetare, och bidra till en attraktiv och hållbar stad för alla.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av arbete med systematisk omvärldsanalys liksom hållbarhetsarbete
• erfarenhet av arbete med innovationer, forskning och lärande
• erfarenhet av arbete med verksamhets- och ekonomistyrning
Omfattning och tillträde
Anställningsform: visstid till och med 220131
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Kultur- och fritidsförvaltningen lyder under Kulturnämnden samt Fritidsnämnden. Vi bidrar primärt till att stärka den sociala hållbarheten genom att skapa förutsättningar för kreativitet, utveckling, bildning, livslångt lärande, demokrati, nätverkande och trygghet. Delar som möjliggör livskvalitet för individen samt en god folkhälsa Målet är att skapa förutsättningar för en utvecklande och meningsfull fritid genom att erbjuda hälsofrämjande. mötesplatser och aktiviteter för att uppleva och utöva kultur, fritid och idrott. Att möjliggöra kunskapsförmedling och former för fri åsiktsbildning samt bidra med stöd till ideella krafter.
Kultur- och fritidsförvaltningen ansvarar för Kulturskolan, Bio Roxy, Örebro konsthall, Open Art, bibliotek, koloniverksamhet, konsumentjuridisk rådgivning, fritidsgårdar, idrottsanläggningar, bad, Wadköping och Karlslund, Kilsbergen, föreningsbidrag, lokalbokning, lotteritillstånd, Hjalmar Bergmanteatern m.m. Förvaltningen svarar mot två politiska nämnder. Din arbetsplats är i nybyggda aktivitetsbaserade kontorslokaler, Citypassagen, vid centralstationen.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 7 februari
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67