Utvecklingsstrateg till kulturförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till uppbyggnaden av ett kompenscentrum för kultur och hälsa i Stockholms län? Är du drivande, nyfiken och har kompetens inom kulturområdet med intresse för kulturens möjligheter inom hälsa och sjukvård?  
 
Arbetsuppgifter
Som utvecklingsstrateg blir en av dina främsta arbetsuppgifter att under våren 2018 planera och genomföra en nordisk ministerkonferens om kultur och hälsa. I samråd med projektledaren för kompetenscentrum ska du bedriva ett nätverkande arbete som uppmärksammar och sprider de initiativ som pågår inom området kultur och hälsa, med inriktning på att etablera strukturer för samverkan mellan olika aktörer. Du samverkar med berörda vård och omsorgsverksamheter, lärosäten, patientföreningar, länskulturfunktioner och kommuner. Kompetenscentrums arbete är i första hand av strategisk karaktär. Vidare ingår att i samarbete med projektledaren och en kommunikatör sprida information och kunskap om kultur och hälsa via en webbplats, sociala medier och andra relevanta kanaler och forum. 
 
Konst och kultur är integrerat i landstingets framtidsplan för hälso- och sjukvården. Landstinget har sedan länge satsat på konstnärlig gestaltning av vårdmiljöer samt på kulturaktiviteter för välbefinnande, stimulans och rehabilitering. Ett ytterligare steg i detta arbete har tagits genom etablering av ett kompetenscentrum, som bidrar till överblick, metodutveckling och kunskapsutbyte mellan yrkespraktik, konstnärligt och mångvetenskapligt arbete. Vidare ska fortbildningsinsatser organiseras och erbjudas vårdpersonal, pedagoger och kulturutövare.  
 
Kompetenscentrumet är stationerat vid kulturförvaltningen och drivs i nära samverkan med hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Ett stort antal intressenter – vårdpersonal, patientorganisationer, kulturutövare, forskare – har varit involverade för att fånga upp så många perspektiv som möjligt i en förstudie: http://kultur.sll.se/Publikationer. Den långsiktiga visionen är att med stöd av ett kompetenscentrum uppnå ett långsiktigt, strategiskt arbete med hur kultur kan integreras i den ordinarie vårdverksamheten. 
 
Kvalifikationer
Du har akademisk utbildning inom relevanta områden såsom humaniora och samhällsvetenskap. Vidare har du en bred erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet, gärna på olika nivåer. Du har också god utredarkompetens och gedigen erfarenhet av verksamhetsutveckling. Dessutom har du erfarenhet av att organisera samt leda seminarier och workshops. Därutöver krävs goda kunskaper i engelska. Du har kunskap om vård och/eller omsorg och gränssnittet mellan kultur och vård. 
 
Personliga egenskaper
Du är initiativrik och resultatorienterad. Att nätverka och samarbeta med både interna och externa intressenter är egenskaper vi lägger stor vikt vid. Du bör ha mycket god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift, och förmåga att vid behov kunna hantera ett högt arbetstempo. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.     
Övrig information 
Tjänsten är en visstidsanställning t.o.m. augusti 2018. Tillträde enligt överenskommelse.
 
Vi har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vår förvaltning avseende jämställdhet och mångfald. 
 
Välkommen med din ansökan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Förvaltningschef Hans Ullström

Nuvarande chef konstenheten Göran Rosander

Ombud Vision

Ombud Saco

Chef admin och kommunikation Göran Rosander
070-484 22 21
Vision
08-690 51 08
SACO
070-4842246
Kulturchef Peter Bernhorn
0250-552270
DIK Catarina Alfredsson
0250-552239
Vison Cathrin Stanford
0250-552164

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kulturförvaltningen Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lönesättning.
  • Flexibel arbetstid. Visstidsanställning.
  • Publicerat: 15 november 2017

Besöksadress

Parkgatan 1
Orsa

Postadress

Box 38204
Stockholm, 10064

Liknande jobb


20 november 2024

20 november 2024

20 november 2024

Expert Consultant

Expert Consultant

18 november 2024