OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har nära 17 000 invånare och ca. 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande. Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
På miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar ca 40 medarbetare indelade i fem enheter på uppdrag av kommunstyrelsen och bygg- och miljönämnden. Enheterna är central administration, bygg- och miljö, fastighet, gata/VA samt plan och exploatering. VA-ingenjören kommer att ingå i enheten gata/VA. Förvaltningen driver kommunens samhällsplanering, miljö-, klimat- och naturvårdsarbete och ansvarar för en god och hållbar boendemiljö för Salems invånare. Förvaltningen har en god stämning och ett klimat där medarbetare samarbetar inom och mellan enheter.
Arbetsbeskrivning
I rollen som VA-ingenjör ingår ett helhetsansvar inom VA. Som VA-ingenjör deltar du som sakkunnig för vatten, avlopp och dagvatten i kommunens stadsbyggnadsprojekt och investeringsprojekt. Du ansvarar för att VA-frågorna behandlas på rätt sätt i stadsbyggnadsprojekten och att VA-anläggningarna utformas med rätt kvalitet till rätt kostnad. I ditt arbete ställs du löpande för juridiska frågeställningar inom VA, entreprenad och projektledning. Du bevakar och tar stöd i gällande Lag om allmänna vattentjänster, VA-taxa, branschregler samt framtagna styrdokument.
Arbetsuppgifterna innefattar:
- Underhållsplanering för VA
- Delta i genomförandet av stadsbyggnadsprojekt/Investeringsprojekt
- Ingå i valda projektgrupper inom förvaltningen samt arbeta med ärenden för politiska beslut inom kommunen
- Samverka med övriga enheter och ta fram beställningsunderlag för VA-utredningar
- Utredningar inom kommunens planprocess
- Delta i upphandling och granskning av anbud
- Åtgärder kopplat till driftstörningar
- Planering av VA-budgeten
Kvalifikationer
För tjänsten krävs en teknisk högskoleutbildning. Det är en fördel om du har yrkeserfarenhet inom området, gärna från offentlig förvaltning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kommunal planprocess, VA-juridik, dagvattenhantering, projektledning, entreprenadjuridik och upphandling.
Som person är du utåtriktad och prestigelös. Du trivs med att så väl kunna arbeta självständigt som att samarbeta i team. Du tycker om att dela med dig och stötta dina kollegor med din kunskap och att ta till dig av andras kunskap och erfarenheter. Att ha en god kommunikativ förmåga i tal och skrift är av stor vikt, då det i arbetet ingår mycket externa och interna kontakter med övriga verksamheter.
Du är saklig och lösningsorienterad. Viktiga egenskaper är att du är lyhörd, har en helhetssyn. Det är ofta många projekt på gång samtidigt så god struktur, stark prioriteringsförmåga och eget driv är nödvändigt. För tjänsten krävs goda kunskaper i svenska språket.
Tack vare att Salem är en relativt liten kommun har vi nära till kontakter med allmänheten, myndigheter och övriga organisationer inom kommunen.
Körkort B är ett krav
Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Anställningsvillkor
• Heltid, 100%
• Tillsvidare
• Tillträde: enligt överenskommelse
• Sista ansökningsdatum: 22-03-31
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund