Vägledare till Hallå konsument

Vägledare till Hallå konsument

Arbetsbeskrivning

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket i samverkan med flera andra myndigheter och konsumentbyråer. Vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning till konsumenter när det handlar om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart. Hallå konsument är en del av Enheten för konsumentupplysning inom Konsumentverket. Enheten omfattar även ECC Sverige som erbjuder rådgivning och medling när det gäller gränsöverskridande handel inom EU, Norge, Island och Storbritannien.

Om jobbet 
Som vägledare ger du tillsammans med dina kollegor konsumenträttslig vägledning och lotsar konsumenter till att göra medvetna val. Du besvarar frågor som kommer in via telefon, chatt och mejl. Det kan ofta handla om komplexa sammanhang som behöver redas ut och förklaras på ett enkelt sätt. I arbetet ingår även att samarbeta i olika grupperingar, både inom enheten och tillsammans med andra enheter. Jobbet som vägledare är framförallt ett serviceuppdrag som har medborgaren i fokus.

Din profil
Du har relevant högskoleutbildning, gärna inom samhällsvetenskap, ekonomi eller juridik. Det är också en fördel om du har kunskap om grundläggande konsumenträtt. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska. Erfarenhet inom liknande arbetsuppgifter är meriterande. Viktigt är att du har ett engagemang och en vilja att göra nytta för konsumenterna samt att du har en utpräglad känsla för service. Din kommunikationsförmåga är mycket god och du kan förenkla komplicerade sammanhang och förmedla dem på ett förståeligt sätt och med ett professionellt bemötande. 

Du är flexibel, noggrann, bra på att samarbeta men även att arbeta självständigt och du kan anpassa dig till ett varierat arbetstempo. Du möter självklart andra med prestigelöshet, respekt och omtanke. Vi strävar efter en arbetsplats där medarbetarnas olikheter berikar verksamheten. 

Anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. 
Tillträde enligt överenskommelse. Din arbetsplats är i Karlstad. 

Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av biträdande enhetscheferna Hanna Qvänsel och Britt-Marie Lundkvist. Fackliga representanter är Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket och Anna Hult för Saco–S-föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.

Din ansökan
Det är viktigt att du i din ansökan anger dnr. HR 2021/27

Senast den 1 mars 2022vill vi ha din ansökan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Cecilia Tisell

Jan Nyquist
0771-42 33 00
Katja Stjernlöf
0771-42 33 00
Cecilia Tisell
0771-42 33 00
Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Gabriella Fenger-Krog
0771-42 33 00
Peter Vikström
0771-42 33 00
Cathrin Lundqvist
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Susanne Edman
0771-42 33 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Konsumentverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 februari 2022
  • Ansök senast: 1 mars 2022

Besöksadress

Box 48
None

Postadress

Box 48
KARLSTAD, 65102

Liknande jobb


Budget- och skuldrådgivare / konsumentvägledare

Budget- och skuldrådgivare / konsumentvägledare

21 augusti 2024

Rådgivare inom konsumtion och privatekonomi

Rådgivare inom konsumtion och privatekonomi

20 juni 2024

Konsumentrådgivare

Konsumentrådgivare

28 maj 2024

Konsumentvägledare

Konsumentvägledare

30 november 2023