OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket i samverkan med flera andra myndigheter och konsumentbyråer. Vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning till konsumenter när det handlar om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart. Hallå konsument är en del av Enheten för konsumentupplysning inom Konsumentverket. Enheten omfattar även ECC Sverige som erbjuder rådgivning och medling när det gäller gränsöverskridande handel inom EU, Norge, Island och Storbritannien.
Om jobbet
Som vägledare ger du tillsammans med dina kollegor konsumenträttslig vägledning och lotsar konsumenter till att göra medvetna val. Du besvarar frågor som kommer in via telefon, chatt och mejl. Det kan ofta handla om komplexa sammanhang som behöver redas ut och förklaras på ett enkelt sätt. I arbetet ingår även att samarbeta i olika grupperingar, både inom enheten och tillsammans med andra enheter. Jobbet som vägledare är framförallt ett serviceuppdrag som har medborgaren i fokus.
Din profil
Du har relevant högskoleutbildning, gärna inom samhällsvetenskap, ekonomi eller juridik. Det är också en fördel om du har kunskap om grundläggande konsumenträtt. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska. Erfarenhet inom liknande arbetsuppgifter är meriterande.
Viktigt är att du har ett engagemang och en vilja att göra nytta för konsumenterna samt att du har en utpräglad känsla för service. Din kommunikationsförmåga är mycket god och du kan förenkla komplicerade sammanhang och förmedla dem på ett förståeligt sätt och med ett professionellt bemötande.
Du är flexibel, noggrann, bra på att samarbeta men även att arbeta självständigt och du kan anpassa dig till ett varierat arbetstempo. Du möter självklart andra med prestigelöshet, respekt och omtanke. Vi strävar efter en arbetsplats där medarbetarnas olikheter berikar verksamheten.
Anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse. Din arbetsplats är i Karlstad.
Vi erbjuder möjlighet att träffa överenskommelse om att arbeta delvis på distans.
Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av biträdande enhetscheferna Hanna Qvänsel och Britt-Marie Lundkvist. Fackliga representanter är Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket och Anna Gunnarsson för Saco–S-föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.
Din ansökan
Det är viktigt att du i din ansökan anger dnr. HR 2022/16
Senast den 21 augusti 2022vill vi ha din ansökan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Cecilia Tisell
Jan Nyquist
0771-42 33 00
Katja Stjernlöf
0771-42 33 00
Cecilia Tisell
0771-42 33 00
Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Gabriella Fenger-Krog
0771-42 33 00
Peter Vikström
0771-42 33 00
Cathrin Lundqvist
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Susanne Edman
0771-42 33 00