Vägledare till konsumentupplysningen

Arbetsbeskrivning

Konsumentverket har en nationell upplysningstjänst för konsumentfrågor, Hallå konsument. Där erbjuds konsumenterna stöd via telefon, e-post, chatt, Facebook och webb. Tjänsten ger vägledning och information om rättigheter och skyldigheter samt
om hållbar konsumtion. Placeringsort: Karlstad.
 
Dina arbetsuppgifter 
Som vägledare arbetar du med att besvara samtal och skriftliga frågor på svenska
och engelska. Tillsammans med dina kollegor kommer du att ge konsumenträttslig vägledning och lotsa konsumenten till att göra väl avvägda val. Det kan ofta handla
om komplexa sammanhang som behöver redas ut och förklaras på ett enkelt sätt. Du
för statistik över ärenden och fyller på den gemensamma kunskapsdatabasen med information.  
 
Din profil 
Du har högskoleutbildning, gärna inom juridik, ekonomi eller statsvetenskap. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du har mycket god datorvana samt erfarenhet av att arbeta med Office-paketet och att söka information via internet. Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande. Det är också en fördel om du
har kunskap om grundläggande konsumenträtt. 
 
Du har mycket god kommunikativ förmåga, kan förenkla komplicerade sammanhang
och förmedla dem på ett förståeligt sätt. Du är ansvarstagande, har tålamod och ett professionellt bemötande. Att prata med människor är något du stimuleras av och du
kan anpassa dig till ett varierat arbetstempo i en rörlig miljö. Du har förmåga att snabbt
ta till dig och omsätta nya kunskaper.
 
Vi strävar efter en arbetsplats där medarbetarnas olikheter berikar verksamheten.  
 
Anställningsform 
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. 
Tillträde den 1 oktober 2016, eller enligt överenskommelse. 
 
Vill du få mer information? 
Mer information om anställningarna får du av Cathrin Lundqvist chef på Enheten för konsumentupplysning. Fackliga representanter är Torbjörn Noaksson för ST-Konsument och Johan Jarelin för SACO–S-föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00. 
 
Så här ansöker du 
Du söker tjänsten i vårt rekryteringsverktyg.
Det är viktigt att du i ditt personliga brev anger dnr. 2016/ 706.

Senast den 4 september 2016 vill vi ha din ansökan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Cecilia Tisell

Jan Nyquist
0771-42 33 00
Katja Stjernlöf
0771-42 33 00
Cecilia Tisell
0771-42 33 00
Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Gabriella Fenger-Krog
0771-42 33 00
Peter Vikström
0771-42 33 00
Cathrin Lundqvist
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Susanne Edman
0771-42 33 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Konsumentverket
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
  • Publicerat: 15 augusti 2016

Besöksadress

Box 48
None

Postadress

Box 48
KARLSTAD, 65102

Liknande jobb


Budget- och skuldrådgivare / konsumentvägledare

Budget- och skuldrådgivare / konsumentvägledare

21 augusti 2024

Rådgivare inom konsumtion och privatekonomi

Rådgivare inom konsumtion och privatekonomi

20 juni 2024

Konsumentrådgivare

Konsumentrådgivare

28 maj 2024

Konsumentvägledare

Konsumentvägledare

30 november 2023