OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Konsumentverket är en statlig myndighet som arbetar för att stärka och stödja konsumenter att göra medvetna val. Vi finns i Karlstad och är cirka 130 personer som arbetar med att övervaka lagar och tillhandahålla konsumentinformation. Du kan läsa mer om Konsumentverket och vårt uppdrag på vår webbplats www.konsumentverket.se
Vägledare till upplysningstjänsten Hallå konsument
Dnr. 2014/479
Våren 2015 lanserar Konsumentverket en nationell upplysningstjänst för konsumentfrågor, Hallå konsument. Där erbjuds konsumenterna stöd via telefon, e-post och en nyetablerad webbplats. Tjänsten ska ge lättillgänglig och övergripande vägledning och information om rättigheter och skyldigheter samt om hållbar konsumtion. Placeringsort: Karlstad.
Dina arbetsuppgifter
Som vägledare arbetar du med att besvara inkommande telefonsamtal och skriftliga frågor via
e-post, chatt och Facebook. Tillsammans med dina kollegor kommer du att ge konsument-rättslig vägledning och lotsa konsumenten till att göra väl avvägda val. Det kan ofta handla om komplexa sammanhang som behöver redas ut och förklaras på ett lättfattligt sätt. Du för statistik över ärenden och fyller på den gemensamma kunskapsdatabasen med information. I tjänsten ingår även omvärldsbevakning och att bidra till att ge webbredaktionen uppdaterad information.
Din profil
Du har högskoleutbildning, gärna inom det juridiska, ekonomiska eller samhällsvetenskapliga området eller kvalificerad arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig, exempelvis från kommunalt eller statligt vägledningsarbete. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och du talar engelska obehindrat. Du har stor erfarenhet av att arbeta med Office-paketet och att söka information via internet. Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande. Det är också en fördel om du har arbetat med miljöinformation och har kunskap om grundläggande konsumenträtt.
Du har mycket god kommunikativ förmåga, kan förenkla komplicerade sammanhang och förmedla dem på ett förståeligt sätt. Du har tålamod, är tydlig, noggrann och du har ett professionellt bemötande. Skiftande arbetsuppgifter är något du stimuleras av och du kan anpassa dig till ett varierat arbetstempo. Du har förmåga att snabbt ta till dig och omsätta nya kunskaper.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Anställningsform
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde den 2 februari 2015, eller enligt överenskommelse.
Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av enhetschef Cathrin Lundqvist.
Fackliga representanter är Elisabeth Hedin för ST-Konsument och Johan Jarelin för
Saco S-föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.
Så här ansöker du
Du söker anställningen på Konsumentverkets webbplats, via Konsumentverkets rekryteringsprogram, e-Rekrytering. Gå in på www.konsumentverket.se/jobb
Det är viktigt att du även i ditt personliga brev anger dnr. 2014/479.
Senast den 6 september 2014 vill vi ha din ansökan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Cecilia Tisell
Jan Nyquist
0771-42 33 00
Katja Stjernlöf
0771-42 33 00
Cecilia Tisell
0771-42 33 00
Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Gabriella Fenger-Krog
0771-42 33 00
Peter Vikström
0771-42 33 00
Cathrin Lundqvist
0771-42 33 00
Jan Nyquist och Mikael Schmidt
0771-42 33 00
Susanne Edman
0771-42 33 00