OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Enheten består av en enhetschef, sex utredare, en BoKvar-handläggare och två administratörer. Till enheten hör också verksamheten Akutboendet där det arbetar tio handledare. Enhetens uppdrag är att utreda och följa upp det bistånd vi beviljar, men även att arbeta förebyggande och informativt gällande bostadsfrågor. Det finns inga behandlingsinsatser inom enheten utan där gäller övriga insatser som finns att ansöka om både externt och internt för att klienten skall få en så optimal livssituation som möjligt.
Vi erbjuder nu en möjlighet att få vara med att starta upp och utforma en nyinrättad tjänst som vägledare. Det innebär att arbeta praktiskt och förändringsinriktat med klienten i dennes livssituation.
ARBETSUPPGIFTER
Målsättningen för alla som beviljas insats via enheten är ett i slutänden få ett eget hyresavtal, och du som vägledare hjälper och stöttar klienten på vägen dit och motiverar klienten till förändring. Det innebär bland annat att ge praktiskt stöd i boendet och följa med på besök i kontakten med andra verksamheter. Ditt arbete sker i samarbete med klienten och utredande handläggare och om utförande av en åtgärd kräver två tjänstemän kommer det i första hand att lösas inom enheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- Är utbildad behandlingspedagog/socialpedagog eller har annan examen/utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig.
- B Körkort för manuellväxlad bil och körvana
Meriterande
- Om du har kunskap och lång erfarenhet av att arbeta med missbruk/psykisk ohälsa, samt har utbildning i MI (motiverande samtal)
- Om du har grundläggande kunskap om lagstiftning inom socialtjänsten och erfarenhet av likande arbetsuppgifter eller inom behandlande arbete.
- Om du har god kunskap om olika myndigheter.
- Om du är flerspråkig och har erfarenhet av en coachande/stöttande arbetssätt.
Som person har du lätt för att fokusera på individens behov, du skapar och kan bibehålla goda relationer och du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du är stresstålig, initiativtagande och kan arbeta självständigt. Vi lägger stor vikt vid flexibilitet då oförutsedda händelser förekommer och du måste kunna prioritera och anpassa din arbetsdag. Du har god förmåga till reflektion och analys samt kan uttrycka dig väl både i tal och skrift, då arbetet kräver en del dokumentation.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.