Valhandläggare

Valhandläggare

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

På kansliavdelningen finner du kommunkansli, kommunarkiv, juridik, medborgarcenter och överförmyndaren. Vi är idag 38 medarbetare och vår arbetsplats är Rådhus Skåne och Östra kommunhuset i Kristianstad.

Nu söker vi en valhandläggare, är du vår nya kollega?


ARBETSUPPGIFTER
Som valhandläggare i Kristianstads kommun arbetar du tillsammans med valsamordnaren samt övriga medarbetare med att planera, förbereda, genomföra samt utvärdera det allmänna valet 2022.

Du handlägger och administrerar frågor kring valet samt i det praktiska arbetet och du måste kunna hugga i där det behövs. Ditt arbete innebär bland annat att informera, rekrytera och utbilda röstmottagare, ansvara för att administrera kommunens valsystem Kaskelot, planera och genomföra det praktiska arbetet inför och under valdagen med mera.

Din arbetstid är i normalfallet dagtid men kvälls- samt helgarbete kommer att förekomma i samband med utbildningar samt valdagen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom lämpligt område så som offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan inriktning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Praktisk erfarenhet av att arbeta med val är meriterande liksom erfarenhet från administrativt arbete, service samt erfarenhet från kommunal förvaltning.

Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del av ditt arbete behöver du goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift och det är meriterande om du kan något ytterligare språk. Du hanterar Officeprogrammet i ditt dagliga arbete. Arbetet kräver B-körkort är ett krav.

Som valhandläggare kommer du att ha mycket interna och externa kontakter varför din kommunikations- och samarbetsförmåga är av stor betydelse. Dina personliga egenskaper är viktiga för att passa i rollen och vi söker dig som har förmåga att strukturera komplicerade frågor samt har ett innovativt förhållningssätt och gott omdöme. Vidare är du en lösningsfokuserad person som är noggrann och serviceinriktad. Du har förmågan att planera och organisera ditt arbete.


ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor. Från den 1 januari 2021 finns också all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstad kommun, Kansliavdelning
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2022
  • Ansök senast: 20 april 2022

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024