Valhandläggare med systemteknisk inriktning till Valmyndigheten, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Valmyndigheten är central förvaltningsmyndighet för val och ansvarar för att planera och samordna genomförandet av allmänna val och folkomröstningar. Myndigheten har också uppgifter inom ramen för Europeiska unionens medborgarinitiativ.

Valmyndigheten leds av en nämnd som består av en ordförande och fyra ledamöter. Nämnden är opolitiskt sammansatt.

Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten och alla som arbetar för Valmyndigheten är anställda av Skatteverket med placering i Valmyndighetens kansli www.val.se. Kansliet består av 18 medarbetare och har sina lokaler på Fleminggatan i centrala Stockholm.

Vi söker dig som vill arbeta i en myndighet som har en viktig och central roll i den demokratiska processen.

Dina arbetsuppgifter som valhandläggare innebär att du svarar för de folkbokföringsuppgifter som stöder valprocesser, t ex för framställning av röstlängder och röstkort, samt svarar för myndighetens databaser för val. Du tar fram data för tryckning och distribution av röstlängder och röstkort samt svarar för hela framställningen av röstlängder vid val. Vidare svarar du för handläggning av uppgifter rörande kommunala folkomröstningar.

Du handlägger förfrågningar om registerutdrag och utarbetar kravspecifikationer inför upphandlingar och avrop. Vidare deltar du i utvecklingsarbete som rör valprocessen samt företräder myndigheten gentemot leverantörer och den övriga valadministrationen. I arbetsuppgifterna ingår generella handläggaruppgifter och beredning av underlag för beslut.

Arbetsuppgifterna spänner över ett brett fält och omfattar såväl kvalificerade som rutinmässiga arbetsuppgifter.

För att trivas hos oss bör du uppskatta att arbeta med varierande uppgifter och snabbt kunna omprioritera när förutsättningarna förändras.

Vi söker dig som har


• högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning
• utbildning inom systemvetenskap
• dokumenterad kunskap om hantering av databaser
• minst två års aktuell och relevant erfarenhet som självständig handläggare vid statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning
• dokumenterad erfarenhet av att självständigt formulera beslutsunderlag eller yttranden.

 Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av framtagande av kravspecifikationer för upphandlingar och avrop
• kunskap om det svenska valsystemet
• praktisk erfarenhet av utlämnande av allmän handling
• erfarenhet av att arbeta med stora datamängder
• erfarenhet av arbete med en mix av uppgifter, såsom handläggning, juridik, teknik och administration

 

 När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som har


• gott omdöme och är noggrann
• god förmåga till skriftlig och muntlig framställning
• god förmåga att både arbeta självständigt och att samverka med andra
• god förmåga att hantera perioder med hög arbetsbelastning.

Du förväntas också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

Anställningen omfattar heltid och utgör en tillsvidareanställning efter provanställning på sex månader. Tillträde snarast.

Välkommen med din ansökan till oss!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 maj 2016

Liknande jobb


Utbildningssekreterare

26 november 2010

Sekreterare/assistent

19 januari 2010

Utbildningssekreterare till Skolkontoret

3 juni 2010