OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Valmyndigheten är central förvaltningsmyndighet för val och ansvarar för att planera och samordna genomförandet av allmänna val och folkomröstningar. Myndigheten har också uppgifter inom ramen för Europeiska unionens medborgarinitiativ.
Valmyndigheten leds av en nämnd som består av en ordförande och fyra ledamöter. Nämnden är opolitiskt sammansatt.
Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten och alla som arbetar för Valmyndigheten är anställda av Skatteverket med placering i Valmyndighetens kansli www.val.se. Kansliet består av 18 medarbetare och har sina lokaler på Fleminggatan i centrala Stockholm.
Vi söker dig som vill arbeta i en myndighet som har en viktig och central roll i den demokratiska processen.
Dina arbetsuppgifter som valhandläggare innebär att du påbörjar planeringen av 2018 års allmänna val med fokus på framtagandet av röstkort och hanteringen av Valmyndighetens callcenterverksamhet. Du håller samman Valmyndighetens produktion av utbildningsmaterial samt förbereder och genomför utbildningar. Vidare utarbetar du rutiner, manualer och utbildningsmaterial och tar fram underlag för tryckning och distribution av röstkort.
I uppgifterna ingår att utarbeta kravspecifikationer inför upphandlingar och avrop och delta i utvecklingsarbete som rör valprocessen. Du företräder myndigheten gentemot leverantörer och den övriga valadministrationen samt svarar på frågor från allmänheten om val. I arbetsuppgifterna ingår generella handläggaruppgifter och beredning av underlag för beslut.
Arbetsuppgifterna spänner över ett brett fält och omfattar såväl kvalificerade som rutinmässiga arbetsuppgifter.
För att trivas hos oss bör du uppskatta att arbeta med varierande uppgifter och snabbt kunna omprioritera när förutsättningarna förändras.
Vi söker dig som har
• högskoleexamen med juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning
• god kunskap om det svenska valsystemet
• minst två års aktuell och relevant erfarenhet som självständig handläggare vid statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning
• dokumenterad erfarenhet av att självständigt formulera beslutsunderlag eller yttranden.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av framtagande av kravspecifikationer för upphandlingar och avrop
• kunskap om de regionala eller lokala valmyndigheternas arbete
• aktuell erfarenhet av arbete vid regionala eller lokala valmyndigheter
• erfarenhet av att utbilda och vägleda andra
• erfarenhet av arbete i programmet InDesign
• kunskap om framställning av tryckprodukter
• erfarenhet av processarbete
• erfarenhet av arbete med en mix av uppgifter, såsom handläggning, juridik, teknik och administration
• erfarenhet av att arbeta med stora datamängder
• erfarenhet av arbete i tekniska stödsystem.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som har
• gott omdöme och är noggrann
• god förmåga till skriftlig och muntlig framställning
• god förmåga att både arbeta självständigt och att samverka med andra
• god förmåga att hantera perioder med hög arbetsbelastning.
Du förväntas också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Anställningen omfattar heltid och är ett vikariat för tjänstledig. Tillträde 1 augusti 2016 och längst till och med den 31 juli 2018.
Välkommen med din ansökan till oss!