Valmyndigheten söker valhandläggare

Valmyndigheten söker valhandläggare

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta tillsammans med oss för att säkra demokratiska och rättssäkra genomförda val? Nu söker vi dig som vill arbeta i en myndighet som har en viktig och central roll i den demokratiska processen!

Om jobbet
Valmyndigheten är central förvaltningsmyndighet för val och ansvarar nationellt för att planera, samordna och genomföra allmänna val och folkomröstningar.

Myndigheten har också ansvar för att hantera uppgifter inom ramen för Europeiska unionens medborgarinitiativ.

Som valhandläggare på Valmyndigheten ger du löpande stöd om regler och rutiner både internt och externt till länsstyrelser och kommuner. Du deltar i planeringen och samordningen av val och i utvecklingsarbetet som rör valprocessen. Du arbetar även med att utveckla utbildnings- och stödmaterial och genomför utbildningsinsatser.

Även generella handläggaruppgifter förekommer.

Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten och alla som arbetar för Valmyndigheten är anställda av Skatteverket med placering på Valmyndighetens kansli i Stockholm. Kansliet består av drygt 20 medarbetare och du kommer att arbeta i team på vår valenhet.

Vårt arbete präglas av en respekt och stolthet över det viktiga uppdrag vi har. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och tillsammans med kunniga och engagerade kollegor. Vi erbjuder dig en flexibel arbetstid och det är viktigt för oss att skapa förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. 

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Valmyndigheten behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- främja en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär och samarbeta effektivt
- agera på egna initiativ, vara självgående och ta ansvar för resultatet
- förstå och analysera komplexa frågor och problem snabbt och kunna göra förnuftiga och rationella bedömningar
- vara flexibel och snabbt kunna anpassa dig till nya förutsättningar
- ha ett metodiskt och systematiskt arbetssätt
- ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- god pedagogisk förmåga

Du ska även ha:

- en avslutad högskoleutbildning om minst 180hp/alt 120 gamla poäng
- minst 2 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från offentlig förvaltning

Det är även önskvärt att du har erfarenhet av arbete inom valadministrationen eller annan erfarenhet av arbete med val.

Bra att veta
De anställningar som är aktuella är tillsvidare. Provanställning kan komma att tillämpas.

På val.se och skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och vår inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Vår övergripande ambition är att Valmyndigheten ska vara en öppen, pålitlig och utvecklingsinriktad myndighet som bidrar till ett högt förtroende för det svenska valsystemet.

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024