OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta tillsammans med oss för att säkra demokratiska och rättssäkra genomförda val? Nu söker vi dig som vill arbeta i en myndighet som har en viktig och central roll i den demokratiska processen.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Valmyndigheten är central Valmyndighet och ansvarar nationellt för att planera, samordna och genomföra allmänna val och folkomröstningar. Myndigheten har också ansvar för att hantera uppgifter inom ramen för Europeiska unionens medborgarinitiativ.
Som valhandläggare på Valmyndigheten deltar du i planeringen och samordningen av val och i utvecklingsarbetet som rör valprocessen. Du ger du löpande stöd om regler och rutiner både internt och externt till länsstyrelser och kommuner. Du arbetar även med att utveckla utbildnings- och stödmaterial och genomför utbildningsinsatser.
Även generella handläggaruppgifter förekommer.
Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten och alla som arbetar för Valmyndigheten är anställda av Skatteverket med placering på Valmyndighetens kansli i Sundbyberg. Kansliet består av ca 30 medarbetare och du kommer att arbeta i team på vår valenhet.
Vårt arbete präglas av en respekt och stolthet över det viktiga uppdrag vi har. Du planerar din egen arbetsdag och driver ditt arbete både självständigt och tillsammans med kunniga och engagerade kollegor. Vi erbjuder dig en flexibel arbetstid och det är viktigt för oss att skapa förutsättningar för balans mellan arbete och fritid.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Valmyndigheten behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- främja en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär och samarbeta effektivt
- agera på egna initiativ, vara självgående och ta ansvar för resultatet
- förstå och analysera komplexa frågor och problem snabbt och kunna göra förnuftiga och rationella bedömningar
- vara flexibel och snabbt kunna anpassa dig till nya förutsättningar
- ha ett metodiskt och systematiskt arbetssätt
- ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- god pedagogisk förmåga.
Du ska även ha:
- en avslutad högskoleutbildning om minst 180hp/alt 120 gamla poäng
- minst 2 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från offentlig förvaltning. Med aktuell avser vi de senaste tre åren.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete med val, eller att du har erfarenhet av arbete med statistik eller framtagande/utveckling av utbildningsmaterial.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare. Provanställning kommer att tillämpas. Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På val.se och skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och vår inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Vår övergripande ambition är att Valmyndigheten ska vara en öppen, pålitlig och utvecklingsinriktad myndighet som bidrar till ett högt förtroende för det svenska valsystemet.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.