OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kansliavdelningen har ett helhetsansvar för ärendeberedningsprocessen knuten till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Kansliavdelningen hanterar den politiska ledningens administration och svarar för den centrala dokument- och ärendehanteringen. Juridiska råd och juridisk service ges inom kommunen och till våra helägda bolag. Avdelningen ansvarar för kommunarkivet, biträder överförmyndaren, förbereder och genomför allmänna val och folkomröstningar.
Det här erbjuder vi dig!
Uppdraget som valsamordnare innebär att tillsammans med kommunens valnämnd och tjänstemannaorganisation förbereda och genomföra kommunens uppgifter vid de allmänna valen 2022 till riksdag, region och kommun.
När vi närmar oss valet blir allt fler av kansliets medarbetare orienterade mot valorganisationen och som valsamordnare koordinerar du insatserna. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att administrera förtidsröstningen, organisera vallokalerna, förbereda för röstmottagningen på valdagen, rekrytera röstmottagare samt planera utbildning och informationsträffar för röstmottagare. Arbetet innebär många kontakter med företrädare inom såväl kommunen som Valmyndigheten och Länsstyrelsen. Du fungerar vidare som ett stöd till valnämnden, vilket bland annat innebär att ta fram relevanta underlag till valnämnden.
Tjänsten är en visstidsanställning med start 2021-11-01 och med en varaktighet till och med 2022-11-30. Din arbetstid är i normalfallet dagtid men kvälls- samt helgarbete kommer att förekomma i samband med utbildningar samt valdagen.
Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar.
Vem är du?
Vi söker dig som har minst 30 högskolepoäng i statsvetenskap och erfarenhet av att samordna administrativt arbete eller kansliarbete inom en offentlig verksamhet. För att lyckas som valsamordnare tror vi också att det är en fördel om du har erfarenhet av att ha arbetat med val. Då du behöver ta dig runt i kommunen behöver du ha B-körkort.
I rollen som valsamordnare behöver du ha god samarbetsförmåga och ett serviceinriktat bemötande. Att ta ansvar för ditt arbete och att vara självgående i detta är något du trivs med. Du behöver också vara beredd på att vara flexibel och kunna prioritera, då dina arbetsdagar inte alltid blir som du planerat. Att nå resultat genom bland annat ett strukturerat arbetssätt är en självklarhet för dig. Du har också förmåga att kunna se förbättringsmöjligheter i en process och bidrar med ett lösningsinriktat arbetssätt för att få till bästa tillvägagångssättet.
Givetvis har du vana att arbeta i Officeprogrammen samt i övrigt god datorvana. Då kommunikation och dokumentation är en stor del i ditt arbete behöver du ha goda kunskaper i svenska och gärna även engelska i både tal och skrift.
Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i https://www.hassleholm.se/jobb-och-foretagande/jobba-hos-oss/medarbetar--och-ledarpolicy.html
Övrigt
Intervjuer är inplanerade via Teams under vecka 30.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar, vilket innebär att den person som bäst matchar kraven erbjuds tjänsten. Välkommen med din ansökan där du bifogar ditt CV!
Om oss
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom ekonomi, personal, kansli, it, fiber, tillväxt, kommunikation och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!