OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
KANSLIENHETEN har en central roll i den demokratiska processen och ansvarar för nämndsekretariat, registratur och informationshantering, arkiv, kommunövergripande utredningar och samordning av kommunens kvalitetsarbete. Kanslienheten är en del av verksamhetsområdet Utveckling och service inom kommunstyrelseförvaltningen.
Länk till Ekerö kommuns hemsida
Arbetsbeskrivning
Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser. Vi har också lärt oss mycket under pandemin och möjligheten att arbeta på distans är en av de goda erfarenheter vi vill ta vara på. Självklart under förutsättning att det passar både dig och de arbetsuppgifter som ska utföras.
Kanslienheten är inne i en utvecklingsfas där vi utvecklar våra interna processer och vårt systemstöd för att ge en effektiv och relevant service till våra förvaltningar och förtroendevalda. Vi söker därför dig som vill ta en aktiv del i det arbetet. Under valåret 2022 kommer du att dela din tid mellan att vara valsamordnare och nämndsekreterare och därefter kommer du att delta i och genomföra kanslienhetens utvecklingsarbete parallellt med att vara nämndsekreterare.
Som valsamordnare ansvarar du för att planera, samordna och genomföra val till riksdag, region- och kommunfullmäktige på ett säkert och demokratiskt sätt. Du projektleder valarbetet och bereder och tar fram relevanta underlag till valnämnden. Du samarbetar med erfarna medarbetare i vår organisation och kommer även ha kontakter med Länsstyrelsen och Valmyndigheten och inte minst alla röstmottagare. I rollen som valsamordnare värdesätter vi din kunskap och erfarenhet i projektledning, ett strukturerat arbetssätt och förmåga att engagera och samordna alla de som är med och genomför valet. Har du dessutom erfarenhet av att tidigare arbetat med ett val är det meriterande.
I rollen som nämndsekreterare ansvarar du för att samordna de administrativa processerna i en eller flera nämnder och dess utskott, är sekreterare och ett stöd till ordförande vid dessa mötena. Du ingår i ett team av nämndsekreterare på kanslienheten och arbetar nära förvaltningsledning, chefer och handläggare i den förvaltning du ansvarar för.
Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du ha:
• Relevant utbildningsbakgrund inom statsvetenskap, juridik eller liknande
• Kunskap om och intresse av politik och samhällsfrågor
• Erfarenhet av liknande tjänst i kommun eller annan offentlig verksamhet.
• Erfarenhet av projektledning och processutveckling
• God digital kompetens
Du är en noggrann och strukturerad person som tar ansvar för ditt uppdrag. Du behöver ha en god förmåga att leda, planera och samordna aktiviteter och samarbeta med andra. Rollen ställer krav på ett självgående arbetssätt och du planerar själv genomförandet av dina uppgifter.
För dig är det en självklarhet att följa de lagstadgade krav och rutiner som finns samtidigt som du bidrar till förändring och utveckling. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, kan se möjligheter i förändringar och vågar tänka nytt.
Du tycker om att kommunicera och uttrycker dig väl i tal och skrift.
Vi kommer att påbörja urval och intervjuer under ansökningstiden så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Välkommen med din ansökan!
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse. Vi kommer att påbörja urval och intervjuer under ansökningsperioden.
Omfattning: Heltid/Deltid/Timanställning
Anställningsform: Tillsvidare/Visstid
Länk till lediga jobb i Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26