OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KÄNSLAN AV ATT BIDRA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.
Vill du arbeta centralt i demokratins hjärta? Då kanske du är vår nya valsamordnare!
Vilka är vi?
Juridik- och kanslienheten är en av fyra enheter inom avdelningen Kommunstyrelsens kansli, som även består av arkivenheten, överförmyndarenheten samt utrednings- och utvecklingsenheten.
I Juridik- och kanslienheten ingår också ansvar för valnämndens kansli vilket ansvarar för det praktiska arbetet att planera, förbereda och genomföra val i Norrköpings kommun.
Norrköpings valnämnd är lokal valmyndighet och genomför allmänna val och folkomröstningar i Norrköpings kommun på uppdrag av riksdagen och kommunfullmäktige i enlighet med gällande vallag.
Nu söker valnämndens kansli en valsamordnare som ska leda och samordna kansliets valorganisation.
Vi ansvarar för att valen ska genomföras på ett effektivt och rättssäkert sätt. I Norrköpings kommun finns det ca 110 000 röstberättigande och valorganisationen engagerar med än 700 personer i 86 valdistrikt och ett dussintals förtidsröstningslokaler.
Dina arbetsuppgifter
Som valsamordnare har du rollen att samordna kommunens valarbete. Du leder det strategiska liksom det praktiska arbetet med kommunens valförberedelser.
I rollen ingår bland annat, i samarbete med andra enheter, att koordinera verksamheter, rekryteringar, inköp och upphandlingar, lokalplanering, informationssamordning för att förbereda och säkerställa valets genomförande.
Ytterst ansvarig för valen i Norrköpings kommun är Valnämnden. Du som valsamordnare är valnämndens operativa tjänsteman och i den rollen ingår det ansvar för att skriva fram ärenden till nämnd samt deltagande på nämndens sammanträden.
Rollen kräver ansvar för samarbete och nätverkande med interna kontakter, medborgare samt med myndigheter, framförallt med länsstyrelsen och Valmyndigheten.
Vem är du?
Vi söker dig som har högskoleexamen inom lämpligt område så som offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
Du har praktisk erfarenhet av att arbeta med val samt stor erfarenhet av att leda projekt. Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del i ditt arbete skall du ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Du har god datorvana.
Arbetet kräver B-körkort.
Du trivs med rollen att vara spindeln i nätet. Du är en god kommunikatör med ett lösningsfokuserat sinne. Vidare kan du hantera flera parallella processer samtidigt och har en hög stresstålighet då arbetet stundtals kan innebära högt tempo. Du är strukturerad, noggrann och initiativtagande
Välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Arbetstid: Dagtid, men kvälls- och helgarbete kan förekomma.
Sista ansökningsdatum: 4 juni
Kontakt: Enhetschef Julia Zetterstrand, 011-15 00 00 eller julia.zetterstrand@norrkoping.se
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.