OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vänersborgs tingsrätt har idag omkring 80 anställda som är indelade på tre dömande avdelningar och en administrativ enhet. Avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Avdelningarna 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger miljömål, fastighetsmål och mål enligt plan- och bygglagen. På tingsrätten tjänstgör rådmän, tekniska råd, beredningsjurister, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Tingsrätten är en modern arbetsplats med fina och vackert belägna lokaler, med goda pendlingsmöjligheter t.ex. från Göteborg. Mer information om tingsrätten finns på www.vanersborgstingsratt.domstol.se .
ARBETSUPPGIFTER
Tingsrättens avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål och domstolsärenden medan tingsrättens avdelningar 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger mål avseende bl.a tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelse, kommun och lantmäterimyndighet.
Som domstolshandläggare blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter att förbereda, handlägga och sätta ut mål inför förhandling, ha kontakter med allmänhet, parter och ombud samt att föra anteckningar vid förhandlingar, och att expediera och arkivera domar m.m. Arbetet bedrivs i samarbete med övriga domstolshandläggare, rådmän, fiskaler, notarier och beredningsjurister men är ansvarskrävande och innebär visst självständigt beslutsfattande. Arbetet kan innefatta tjänsteresor med övernattning.
Domstolen söker nu i första hand handläggare till tingsrättens allmänna avdelning men tjänstgöring kan ske såväl där som på mark- och miljödomstolen.
KVALIFIKATIONER
Personliga egenskaper:
Du ska vara serviceinriktad och trivas med att vara en del av ett arbetslag. Arbetet innebär ofta hastigt uppkomna situationer som kräver att du har förmåga att fatta egna beslut samt organisera och prioritera ditt arbete, varför vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du företräder myndigheten utåt och måste kunna inge förtroende samt klara av att hantera påfrestande kontakter.
Kompetenser:
• Erfarenhet av handläggningsarbete, servicearbete eller administration är meriterande men inte ett krav.
• Slutförd gymnasieutbildning
• Eftergymnasiala studier, gärna med juridisk inriktning, är meriterande men inte ett krav
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
• Datorvana
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Sveriges Domstolar samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss vänligen men bestämt alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kanslisamordnare Helena Bengtsson Rewucha
0521-27 02 43
Chefsrådman Niclas Johannisson
0521-27 02 64
Emma Eklund Karlsson, samordnande domstolshandlä
0521-270 243
Maria Nellbro domstolshandläggare avd 1 (tillgän
0521-270 265
Samordnande domstolshandläggare avd1 Maria Nellbro
0521-270 265 (v. 27-28)
Samordnande domstolshandläggare avd 3 Marie Wallberg Nordberg
0521-270 389 (v. 26-28)
Samordnande domstolshandläggare avd 2 Viktoria Zetterström
0521-270 203 (v. 26-27)
Rådman (avd 1) Ulf Klerfalk
0521-270 206
Beredningsjurist (avd 1) Caroline Zakariasson
0521-270 245 (v. 33)
Chefsadministratör Petra Almqvist
0521-27 03 03