OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns äldreomsorg, hälso- och sjukvård, LSS verksamhet, socialpsykiatri och individ och familjeomsorg. Här arbetar ca 860 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper. Omsorgsförvaltningen är i sin tur uppdelad inom två områden, Vård och Omsorg och Socialtjänsten.
Nu söker vi en Resultatenhetschef till området Vård och Omsorg, som specialiserar som i huvudsak arbetar med omvårdnad av våra äldre medborgare. Detta omfattar vår hemtjänst, hälso och sjukvård, särskilda boenden och bemanningsenheten. Våra brukares trygghet, inflytande och livskvalitet står i fokus. Vi vill att våra brukare ska leva ett rikt liv utifrån sina förutsättningar och behov. Vill du vara med och stärka framtidens vård och omsorg på en övergripande nivå så kan det här vara en tjänst för dig - hos oss får du möjligheten att göra skillnad!
ARBETSUPPGIFTER
Som Resultatenhetschef är arbetet meningsfullt, omväxlande och roligt. Med brukarens bästa i fokus planerar, leder och utvecklar du verksamheten utifrån politiskt uppsatta mål och andra styrande dokument. Du är huvudansvarig för resultatenhetens ekonomi, vilket innebär ett budgetansvar som inkluderar planering, månadsuppföljningar, rapportering. Du är även ytterst ansvarig för personal, arbetsmiljö och verksamhetskvalitet på en övergripande nivå.
Hos oss finns en bra struktur för intern samverkan. Vård och Omsorgs ledningsgrupp, bestående av dig som resultatenhetschef, en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och 16 enhetschefer, träffas regelbundet. I ledningsgruppen finns såväl relativt nya enhetschefer som de med lång erfarenhet inom området. Som Resultatenhetschef ingår du också i förvaltningens ledningsgrupp tillsammans med förvaltningschef och chef för Socialtjänsten, ekonomer, nämndsekreterare och utredare.
Vi uppskattar nya tankar och idéer förenas med erfarenhetsbaserad kunskap. Med vår handlingsplan för digitalisering, arbetar vi med att utveckla och implementera nya system, ny teknik och ett nytt arbetssätt. Du som Resultatenhetschef blir navet för att säkerställa att vi metodiskt och långsiktigt arbetar med kvalitetsutveckling, där den digitala utvecklingen är av största vikt.
På förvaltningen har vi en tydlig målstyrning och vi arbetar med ett ledningssystem för att säkerställa flödet mellan ledning och arbetsplatsnivå. Du är samordnande och leder resultatenhetens ledningsgrupp och blir en central roll i kvalitets- och utvecklingsarbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser och söker dig som är trygg i dig själv och är en tydlig ledare med verksamhetsfokus. Ditt ledarskap präglas av ett lösningsfokuserat förhållningssätt samt en förmåga att motivera, skapa engagemang och få medarbetarna att växa. Du har hög integritet, är en förebild för dina medarbetare och representerar Omsorgsförvaltningen på ett professionellt vis. Du har många olika kontaktytor och det är därför viktigt att du är kommunikativ samt har förmåga att skapa goda samarbetsytor.
Du har stort driv och en förmåga att arbeta målinriktat med hög kvalitet, där du med ditt goda omdöme kan lösa de problem som eventuellt uppstår på vägen. Du planerar och organiserar arbetet på såväl kort som längre sikt, men då det händer mycket i vardagen behöver du ha lätt för att organisera om till ändrade omständigheter och förbli motiverad.
Vi söker dig med för tjänsten relevant högskoleutbildning och tidigare erfarenhet i ledande funktion inom omsorgsområdet. Då du är ansvarig för verksamheten på en övergripande nivå är det viktigt att du har praktisk erfarenhet av facklig samverkan, personalfrågor och budgetarbete. För att bäst möta kraven i denna roll behöver du grundläggande kunskaper inom SoL, HSL och andra relevanta lagrum.
Ditt intresse för utveckling och digitalisering av omsorg/omvårdnad i kombination med förmåga att ställa om samt leda i förändring av arbetssätt kommer att värdesättas högt hos oss. IT-kunskaper som dokumentation och digitala lösningar är något som kommer naturligt för dig. Vi vill att du har B-körkort samt goda kunskaper i svenska språket, såväl tal som skrift.
Övrigt meriterande för tjänsten:
• Erfarenhet av politiskt styrd organisation
• Tidigare erfarenhet av- eller förståelse för förändringsledarskap och hantering av grupper i förändring
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carina Johansson
0226-64 53 11
Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-64 50 37
Maria Kindblom
0226-645171
Anneli Andersson
0226-645620
Susanne Linnér
0226-645451
Britt Lindström
0226-645181
Eva Thomson
0226-645329
Förvaltningschef Carina Johansson
0226-64 53 11