OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Nu söker vi en verksamhetschef till vår nya uppdragsenhet på vård- och omsorgsförvaltningen. Är du en trygg ledare som kan driva effektivt förändringsarbete och utveckla digital vård och omsorg? Vill du vara med och skapa framtidens vård och omsorg i Mölndal? Då vill vi gärna att du hör av dig.
En ny enhet med högt satta mål
Vård- och omsorgsförvaltningen med ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hemsjukvård. Uppdragsenheten är sedan 2021 Vård- och omsorgsförvaltningens beställarfunktion och arbetar med fokus på bättre hälsa och självständighet för människor genom hela livet. Vårt ansvar omfattar lagen om särskilt stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS), socialtjänstlagen (SOL), hälso- och sjukvårdslagen (HSL), lag om offentlig upphandling (LOU) och lag om valfrihetssystem (LOV).
Uppdragsenheten är under utveckling och som chef kommer du ha stora möjligheter att utforma verksamheten för att uppnå bästa möjliga effektivitet och kvalitet. Till din hjälp har du en ledningsgrupp som består av chefer för myndighetsutövningen samt expertfunktioner som socialrättsjurist, processansvarig för VINK, kvalitetscontroller, MAR, MAS och SAS. Det primära uppdraget för dig och ledningsgruppen är att arbeta med styrning i enlighet med lag, krav och politiska mål för att säkerställa kvalitet för medborgare, brukare och patienter inom nämndens ansvarsområde.
Som uppdragschef är du direkt underställd förvaltningschefen och ingår i förvaltningsledningen. Det innebär att du tillsammans med övriga i förvaltningsledningen även har en aktiv roll i utvecklingen av den verksamhet som ingår under nämndens hela ansvarsområde.
ARBETSUPPGIFTER
Din roll som uppdragschef innebär att du har ett strategiskt och övergripande lednings- och kvalitetsansvar för verksamhet, personal, arbetsmiljö och ekonomi. Tillsammans med dina medarbetare säkerställer du myndighetsutövningen och ser till att ni driver ett utvecklingsarbete med sikte på modernisering. Du säkerställer att upphandlingar bedrivs enligt LOU och att konkurrensutsättning sker enligt LOV, och även ägandeskapet för processerna avseende köpta platser enligt VINK. Du har dessutom det ekonomiska ansvaret för köp av verksamhet för funktionsstöd och upprättar avtal med privata utförare samt ansvarar för förvaltningens volymbudget för äldreboenden.
Som verksamhetschef är du en ambassadör för ditt verksamhetsområde och ansvarar för samverkan internt och även med andra förvaltningar och externa parter. Vidare ska det näringslivspolitiska perspektivet beaktas och främjas. Du kommer arbeta aktivt för att stärka myndighetsutövningens roll i förvaltningen, skapa förutsättningar för hållbarhet och tydlighet för chefer och medarbetare, samt driva på en utveckling i förvaltningen. För att kunna driva denna utveckling behöver du har god kännedom och kunskap om förändringsarbete för att få en verksamhet med stora inslag av digital teknik.
KVALIFIKATIONER
Vi letar efter dig som har socionomexamen eller annan akademisk utbildning som bedöms likvärdig. Du ska ha erfarenhet av arbete inom socialtjänstens verksamhetsområde och god kunskap om de lagar och förordningar som styr en verksamhet. Vi tror att du har gedigen erfarenhet av chefs- och ledarskap och ser det som meriterande att du har kompetens att leda andra chefer. I din chefsroll är du tydlig, skapar delaktighet och engagemang och har ett stort intresse för kvalitets- och utvecklingsarbete. Du står för en kultur där samarbete, respekt och tillit är ledord.
Som person är du trygg, prestigelös och har lätt för att uttrycka dig väl i såväl tal som skrift. Du argumentera på ett tydligt och effektivt sätt och anpassar din kommunikation utifrån mottagare, målgrupp och situation. Du är bra på att motivera dina medarbetare och ger råd, stöd och möjlighet till utveckling. Dessutom har du lätt för att samarbeta och en vilja att skapa goda relationer med andra.
Då enheten är ny och under uppbyggnad, krävs att du är modig och bidrar med arbetssätt som moderniserar verksamheten. Du tänker och agerar långsiktigt och kan se nya möjligheter, inte minst genom digitalisering i verksamheten som riktar sig till brukaren. Dessutom har du förmåga att utveckla en miljö där idéer och människor får växa så att din enhet kan driva ett långsiktigt förbättringsarbete.
I den här rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Så här söker du
Vi kan erbjuda en spännande och utmanande chefsroll, där du får stor möjlighet att utforma din roll och enhetens verksamhet.
I denna rekrytering samarbetar vi med Cordovan Career. För ytterligare information kring tjänsten kontakta Pia Strandh på 073-340 92 13, pia.strandh@cordovan.se.
ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.
Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Birgitta Theandersson
031-278005
Kommunal Mölndal
031-27 10 81 / 27 11 82
Karin Eriksson
031-315 28 11
Benny Lindholm
Huseina Kamrudin
Mariette Petric
Simona Gaspar
031-315 28 26
Ing-Marie Videcél
031-315 27 42
Britt Kristiansson
Birgitta Bergqvist, Akademikerförbundet SSR
031-315 10 95