OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Funktionshinderomsorgen, Brunnsgatans serviceboende
Arbetsplatsbeskrivning
Brunnsgatan 25 är en servicebostad i centrala Jönköping för medborgare med främst fysiska funktionsnedsättningar. Där bor 5 personer i egna lägenheter i ett trapphus. Medborgarna har beslut om servicebostad. Brunnsgatan 25 är en dygnet-runt bemannad servicebostad. Det finns en lägenhet för gemensamma aktiviteter samt personalutrymme. I anslutning till lägenheten finns det en uteplats för gemensamma aktiviteter. På sommaren kan man grilla och njuta av solen tillsammans med de boende.
Vi som arbetar på Brunnsgatan 25 är en ny personalgrupp sedan 1 april 2016. Vi har tillsammans under hösten lagt en grund för verksamheten. Nu söker vi två kollegor som tillsammans med oss ska fortsätta bygga och bidra till den goda arbetsplasten.
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår att utifrån det individuella behovet stödja vid t.ex. personlig omvårdnad, hemmets skötsel, sociala- och fritidsaktiviteter. Medborgarnas behov skall vara utgångspunkten och personalen skall arbeta utifrån ett salutogent förhållningssätt så att medborgare ska uppleva sitt liv meningsfullt, hanterbart och begripligt. Arbetet syftar till att ge medborgare känslan av sammanhang. Insatserna sker utifrån medborgarnas behov och fattade beslut. Kontaktmannaskap tillämpas och innebär att varje personal har ansvar för en eller flera medborgare och håller därmed kontakten med anhöriga, gode män, daglig verksamhet osv. Kontaktman ska tillsammans med medborgaren upprätta en genomförandeplan som utgår från behov och beslut där medborgaren är en aktiv medskapare.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Tillsammans med medborgaren upprätta genomförandeplan.
• Följa Kommunens riktlinjer i social dokumentation.
• Strukturera upp schema och ringa in vikarie vid behov.
• Boka och avboka tider för medborgarnas aktiviteter.
• Sommarplanering osv.
• Introducera ny personal.
Kompetenskrav
Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet eller likvärdig utbildning krävs. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Arbetet kräver att du har en lugn och trygg personlighet samt har en god förmåga att kommunicera och samarbeta med chef, medarbetare, medborgare och övriga professioner. Det är även viktigt att du har god förmåga att planera och strukturera ditt arbete och tar stort ansvar. Medarbetarens roll är att ha förmåga att använda sig själv som arbetsredskap, ha självkännedom och kunskaper för ett professionellt förhållningssätt, vara personlig utan att vara privat och skapa en bra relation till medborgare. Medarbetare skall kunna följa och följa upp fattade beslut från chef, medarbetare och övriga professoner, till exempel metodhandledare.
Övrigt
Tjänstgöring dag, kväll och helg. Ange önskad sysselsättningsgrad.
Upplysningar
Enhetschef, Amela Johansson, 036-10 74 30
Kommunal, 036-10 57 14
UtbildningskravVård- och omsorgsprogrammet
Barn- och fritidsprogrammet
Kompetenser
Personlig mognad
Flexibel
Stabil
Samarbetsförmåga
Empatisk förmåga
Serviceinriktad
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.