OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vad vi gör och vill
Vuxenenhetens verksamhetsidé är att ge vuxna personer med ett riskbruk, missbruk eller beroende samt deras anhöriga stöd och behandling av god kvalitet för att den enskilde ska få en förbättrad livssituation.
På vuxenenheten sätter vi stort värde på det sociala arbetet och vi möter klienterna där de är utifrån en helhetssyn. En stor del av vårt arbete bygger på att skapa relation, allians och tillit. Grunden i vårat arbete är att ge alla vi har kontakt med ett respektfullt bemötande och förmedla hopp.
Vuxenenheten består av två delar. En del har som huvuduppgift att arbeta med myndighetsutövning och en del arbetar med behandling i öppenvård. Vi som arbetar med myndighetsutövning söker nu en nyfiken och engagerad kollega. Vi är en arbetsgrupp som består av totalt 10 socialsekreterare. Två av oss arbetar i enhetens mottagning och vi tar emot alla nya ansökningar och anmälningar som kommer in till enheten. När en utredning är inledd så lämnar vi i mottagning över ärendet till våra kollegor som arbetar med utredning, insatser och uppföljning. Den socialsekreterare som ansvarar för ärendet arbetar sedan nära klienten, ofta under lång tid. Ärenden följs upp tätt och socialsekreteraren har en samordnande och stödjande funktion även om klienten har andra insatser. Vuxenenheten arbetar även med personer som lever i kriminalitet och vill ha hjälp med att komma ur det.
Vi är en mycket engagerad arbetsgrupp där vi värnar om varandra och har klienten i fokus. Vi arbetar med mål och uppföljningar för att ha en bra arbetsmiljö, hålla hög kvalitet i arbetet och leverera rätt stöd till kommunens medborgare.
Vuxenenheten leds av en enhetschef och två gruppledare. På enheten finns stödfunktioner som administratör, samordnare för personer som har samsjuklighet samt nyckelpersoner i arbetet med barnfamiljer där det förekommer missbruk. Samverkan är ett ledord i förvaltningen.
Om tjänsten
Vi söker dig som med kreativitet, nyfikenhet, värme och engagemang vill arbeta som socialsekreterare hos oss. I arbetsuppgifterna ingår sedvanlig handläggning, dvs att utreda, bevilja och följa upp insatser enligt SoL och LVM.
En viktig del i arbetet är att stötta och vägleda den enskilde samt att samordna de olika kontakter och/eller insatser som den enskilde har från det att utredning inleds till att ärendet avslutas på enheten. Vi söker dig som har gedigen kompetens och lång erfarenhet inom missbruk, psykisk ohälsa, kriminalitet och samverkan.
Vem är du?
För tjänsten ska du ha socionomexamen eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha utbildning i Motiverande samtal och ASI. Det är en fördel om du har vidareutbildning i beroendelära och psykisk ohälsa. Utbildning i nätverksarbete är önskvärt.
Vi vill att du ska ha lång erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom missbruk/beroende. Din erfarenhet ska vara i närtid, dvs senaste året. Du ska ha erfarenhet av och kunna styrka att du fungerar mycket bra i samverkan med andra aktörer, tex andra enheter inom en socialförvaltning, beroendevård, psykiatri etc. Du bör ha vana av att arbeta med den enskildes nätverk.
Det är viktigt att du har god kunskap om vikten av bemötande och människans behov av känsla av sammanhang och mening (KASAM). Du ska kunna de lagar och förordningar som styr arbetet med myndighetsutövning inom området, dvs Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM), Offentlighets- och sekretesslagen (OSL), Förvaltningslagen (FL) med flera. Det är av stor vikt att du kan hantera verksamhetssystem, andra digitala hjälpmedel samt kan uttrycka dig obehindrat i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du ska vara självständig, relationsskapande, flexibel och kreativ i ditt arbete. Din förmåga att kunna samarbeta är av mycket stor vikt.
Välkommen med din ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 6 mars 2022. Intervjuer kan komma att ske löpande. Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon:
Enhetschef: Carina Engelke, tel. 08-578 294 18 och carina.engelke@tyreso.se
T.F gruppledare: Anna Israelsson, tel. 08-578 280 42 och anna.israelsson@tyreso.se
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer
Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss − här trivs nya tankar!
Arbetsmarknads- och socialförvaltningens uppdrag är att på olika sätt hjälpa Tyresöbor som är i behov av extra stöd. Våra uppgifter omfattar bland annat barn- och ungdomsvården, missbruksvården, socialpsykiatri samt familjerätt och ekonomiskt bistånd till familjer och enskilda. Förvaltningen ansvarar dessutom för integration av nyanlända samt stöd och vägledning till personer som står utanför arbetsmarknaden.
Vi som arbetar här har alltid individen i fokus och samverkar för att uppnå bästa resultat. Som medarbetare hos oss gör du en viktig insats för samhället – och dina medmänniskor.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.