OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Du är en av två kommunjurister, som arbetar konsultativt med juridisk rådgivning till kommunens alla nämnder, förvaltningar och de kommunala bolagen med fokus på de frågor som rör kommunens rättsliga intressen. Den juridiska funktionen är förhållandevis ny och du kommer att vara med och utveckla hur kommunen arbetar med det juridiska området.
I din roll ingår bl.a. att stötta förvaltningarna i frågor kring offentlighet och sekretess, kommunallag, förvaltningslag och annan lagstiftning, genomföra juridiska utredningar inom olika sakområden, skriva fram ärenden till kommunstyrelsen och övriga nämnder, handlägga vissa överklaganden, upprätta yttranden till myndigheter, medborgare och andra aktörer samt vara kommunens ombud vid förhandlingar och vid rättsliga processer. Du deltar även som stöd i handläggning av kommunens skadestånds- och försäkringsärenden.
Ansvarsområden
Du ingår i kommunledningskontorets stab som leds av kontorschefen och består av två kommunjurister, DSO, miljöstrateg, koststrateg och ledningskoordinator. Kontoret ansvarar för strategiskt verksamhets- och ledningsstöd inom funktionerna HR, kommunikation, ekonomi, kansli samt näringsliv- och hållbarhet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen och är väl förtrogen med självständigt kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig sektor. Du har god inblick i bl.a. förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighets- och sekretesslagen. Tillsammans med den andra kommunjuristen kommer du att arbeta strategiskt med rutiner och mallar.
Det är meriterande med erfarenhet av GDPR och annan offentligrättslig lagstiftning såsom socialrätt och skoljuridik, liksom god inblick i civilrättsliga frågeställningar.
Tjänsten innebär att arbeta i en mångfacetterad verksamhet och ställer krav på att du snabbt kan sätta dig in i juridiska frågeställningar både på bredden och på djupet, vilket kräver flexibilitet och självständighet. Du är analytisk, effektiv, noggrann och har gott omdöme. Du är lyhörd och har förmåga att skapa goda relationer med omgivningen.
Du är självständig i ditt arbete och har samtidigt god förmåga att samarbeta med andra då rollen innefattar kontakter med olika yrkeskompetenser inom kommunen. Du kan strukturera komplicerade frågor och kommunicera lösningar på rättsliga frågeställningar på ett tydligt sätt, såväl muntligt som skriftligt. Att leverera god service och ett bra bemötande ser du som en självklarhet. Vi lägger också stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. Välkommen att ansöka via www.randstad.se. Urval och intervjuer sker löpande, men senast den 23 augusti vill vi ha din ansökan.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Carina Rydström, ansvarig rekryteringskonsult, tfn, 073-343 41 51. carina.rydstrom@randstad.se
Om företaget
Värmdö kommun är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Vi har snabbt förflyttat oss från ett industrisamhälle till en expansiv kommun med fortsatt tillväxt i både stads- och landsortsmiljö. Nu bygger vi unika bostäder i kulturhistoriska fabrikslokaler och skapar nya mötesplatser för framtidens medborgare. Samtidigt förvaltar vi det kulturhistoriska arvet från Sveriges främsta keramiker och designer.
I Värmdö kommun erbjuder vi möjlighet till distansarbete, ett generöst friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044