Varumärkesstrateg till Chalmers

Varumärkesstrateg till Chalmers

Arbetsbeskrivning

Under 2020 inför Chalmers en ny kommunikationsavdelning med uppdrag att kommunikativt utveckla och stärka Chalmers ställning som ett världsledande tekniskt universitet.

Den nya avdelningen ska arbeta strategiskt och operativt med Chalmers varumärke, skapa nationellt och internationellt genomslag för nya forskningsrön, stödja studentrekryteringen med kommunikations- och marknadsaktiviteter samt stödja samverkan med samhälle och näringsliv. Avdelningen ska också ansvara för planering och genomförande av effektiv kommunikation till medarbetare, studenter och alumner. Avdelningen består av fem enheter varav Externkommunikation är en.

Till Chalmers nya kommunikationsavdelning söker vi nu Varumärkesstrateg till enheten Externkommunikation.

Arbetsuppgifter
I tjänsten som varumärkesstrateg utvecklar du strategier för att säkra och stärka Chalmers varumärke och värdegrund externt och internt. Du arbetar med omvärldsbevakning, målgruppsanalys och kommunikationsplanering. Du deltar i avdelningens kommunikationsprojekt och i nära samarbete med samtliga fem enheter. Du har ansvar för Chalmers visuella identitet och utgör en expertfunktion för varumärkesfrågor för hela verksamheten. 

I tjänsten som varumärkesstrateg har du ett övergripande ansvar för att utveckla och vårda Chalmers varumärke hos externa och interna intressenter. Chalmers varumärke utgår från varumärkesstrategin, som är en del av Chalmers kommunikationsplattform. I din roll ansvarar du för att varumärkesstrategin är utvecklad, utvärderad, uppdaterad och känd inom Chalmers. Vidare arbetar du med utbildning och rådgivning.

Du har också ett övergripande ansvar för Chalmers visuella identitet. I arbetet ingår vård, utvärdering, utveckling och efterlevnad av den grafiska profilen. Det innebär såväl översyn som utbildning av nyckelpersoner. Där det uppstår tvister om användning av Chalmers grafiska riktlinjer har du beslutsrätt. Tillsammans med grafisk formgivare ansvarar du för att mallar och verktyg som underlättar produktion och grafiskt uttryck tas fram, är kända och finns tillgängliga.
Utvärdering är en viktig del av rollen och Chalmers varumärke ska löpande mätas när det gäller kännedom och attityd i omvärlden men också hur identiteten uppfattas internt. Detta arbete sker tillsammans med ansvarig kollega för analys och mätningar.

Arbetsuppgifter kan komma att variera och utvecklas i relation till verksamhetens behov.

Kvalifikationer
Nödvändiga utbildningar
- Högskole- eller universtitetsutbildning inom kommunikationsområdet eller alternativ yrkesutbildning som Chalmers bedömer som likvärdig utifrån uppdraget, från t ex Berghs copywriting eller IHM.

Meriterande utbildningar
- Kvalificerade utbildningar inom strategisk kommunikation, varumärkesarbete, målgruppsanalys, marknadskommunikation.

Nödvändiga erfarenheter och färdigheter
- Gedigen erfarenhet av arbete med varumärkesstrategi och grafiska riktlinjer/visuella identiteter.
- Gedigen erfarenhet av strategisk kommunikation på ledningsnivå.
- God analytisk förmåga och duktig på att genomföra projekt.
- Mycket god språklig förmåga för att skriva anpassade texter på svenska och engelska.
- God förståelse för arbete med olika kommmunikationskanaler och för skilda målgrupper.
- Förmåga att arbeta i team.
- Intresse för teknik och vetenskap.

Arbetsprover kan komma att efterfrågas under rekryteringsprocessen.

Personliga egenskaper
I tjänsten som varumärkesstrateg och expert behöver du kunna ta plats och ta ditt mandat, även när det inte alltid är tydligt utpekat. Genom god pedagogisk förmåga och tydlig kommunikation får du resten av organisationen att förstå komplexa frågor. Du har ett ständigt öra mot omvärlden och behärskar ditt yrkesområde. I dina arbetsuppgifter tar du ansvar för såväl uppstart som leverans, arbetar strukturerat och med hög kvalitet. Du är duktig på att samarbeta, flexibel, självgående och serviceinriktad. Som person är du driven och tydlig, förmår att prioritera bland arbetsuppgifterna och levererar inom utsatt tid.

Anställningsform
Tillsvidaretjänst på heltid. Tillträde snarast enligt överenskommelse. 

Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref 20200404 och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan.

Vi ber sökande inkomma med:
CV
Personligt brev
Kontaktuppgifter till två referenspersoner

Chalmers arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Jämställdhet och mångfald är viktiga grunder för all verksamhet på Chalmers.

Sista ansökningsdag: 22 november 2020. Intervjuer kan komma att hållas löpande.

Vid frågor, vänliga kontakta:
Ingrid Claesson, Enhetschef
E-post: ingrid.claesson@chalmers.se
Tel: 031-7721962

Anna Engkvist, HR-partner
E-post: anna.engkvist@chalmers.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Chalmers Tekniska Högskola AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 oktober 2020
  • Ansök senast: 22 november 2020

Besöksadress

412 96 Göteborg 41296 Göteborg
None

Postadress

Chalmersplatsen 4
Göteborg, 41296

Liknande jobb


21 november 2024

Förändringsledare

Förändringsledare

15 november 2024

13 november 2024

Informatör/kommunikatör

Informatör/kommunikatör

12 november 2024