OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara en del av en verksamhet som är en förutsättning för att samhället ska fungera? Vill du vara med och göra hållbart resande till norm? Nu söker vi en tjänstedesigner till Kundstrategiavdelningen på Västtrafik.
Västtrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Varje dag reser 410 000 personer med oss. Det är ett uppdrag som är viktigt i det stora och det lilla, för varje enskild resenär och för att vår region ska utvecklas. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen.
Rollen
Hos oss jobbar du i ett härligt team av tjänstedesigners och tvärfunktionellt tillsammans med kollegor på Västtrafik, så som UX-designers och produktägare. Du kommer vara med i utveckling av nya och befintliga tjänster som möter, eller till och med överträffar våra kunders och användares förväntningar och behov. Du jobbar utifrån helhetsupplevelsen vilket kan innefatta såväl digitala, fysiska som personliga kundmöten, och har stor frihet att styra ditt arbete.
Som tjänstedesigner på Västtrafik leder du ofta det kund- och användardrivna arbetssättet. Detta gör du genom att tillämpa olika metoder och verktyg genom designprocessens olika faser; från utforskande behovskartläggning, till att testa koncept, stötta vid implementation och följa upp tjänsterna i användning.
Andra arbetsuppgifter som kan förekomma är att:
- Planera, leda och genomföra olika typer av användarstudier.
- Visualisera och kommunicera insikter.
- Driva och stödja arbetet med att utforma och testa koncept.
- Stötta ett effektstyrt arbetssätt och framföra kundens perspektiv i beslut.
- Motivera och engagera andra i att tänka och arbeta kund- och användardrivet.
- Utveckla tillämpningen av olika designmetoder och verktyg.
Västtrafik som arbetsplats
Vi är många som jobbar på Västtrafik, med olika bakgrund och kompetens. Gemensamt har vi ett stort engagemang och en gemensam vision, en framtid där hållbart resande är en norm. Det händer alltid mycket hos oss. Vi växer och utvecklas i samklang med vad våra resenärer och samhället kräver av oss. Vi är vakna och nyfikna och i ständig förändring. Samtidigt har vi en arbetsplats med möjlighet till utveckling och fördjupning som erbjuder trygghet, stabilitet och goda förmåner.
På Kundstrategiavdelningen är vi tolv medarbetare som arbetar med bland annat analys, projektledning och tjänstedesign. Vi brinner för att göra skillnad på riktigt och utforma tjänster som påverkar människors vardag positivt.
Vem är du?
Våra medarbetare är olika. Alla behövs. Vi vet att olikheter berikar oss och gör oss bättre. Vill du vara med och utveckla det hållbara resandet i Västra Götaland? Då tror vi att du passar hos oss.
För att trivas i rollen drivs du av att skapa tjänster som möter människors behov. Du kan se utmaningar från flera olika perspektiv och förstår att jobbet görs tillsammans med andra. Du är kommunikativ och tycker det är roligt att hantera många olika kontaktytor. Som person är du generös och prestigelös och delar med dig av både kunskap och misslyckanden.
Du är bra på att planera ditt arbete och kan identifiera lämpliga metoder för rätt ändamål. Du är analytisk och har lätt för att röra dig mellan ett strategiskt, taktiskt och operativt perspektiv. I din roll kommer du att coacha organisationen att jobba utifrån ett kund- och användardrivet arbetssätt. Vi tror därför att du kan visualisera, paketera och förklara saker på ett förståeligt och pedagogiskt sätt.
Kvalifikationer
Relevant akademisk bakgrund (t.ex. beteendevetenskap eller user experience design). Minst fem års praktisk arbetslivserfarenhet inom området. God förmåga att praktisera olika tjänstedesignmetoder, exempelvis effektkartor, kundresor, service blueprints.
Du behöver behärska svenska och engelska i tal och skrift.
Villkor och ansökan
Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv för våra medarbetare. Vi möjliggör ett flexibelt arbetsliv.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Göteborg. Resor i tjänsten kan förekomma, primärt inom Västra Götalandsregionen. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Har du frågor om tjänsten så är du välkommen att kontakta avdelningschef Lisa Nordberg lisa.nordberg@vasttrafik.se. Välkommen med din ansökan senast den 25 september.