OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Delar du de statliga värdegrunderna som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och aktivt delta i tingsrättens fortgående utvecklingsarbete?
De mål som handläggs vid domstolen har stor betydelse för såväl samhällsutvecklingen som för enskilda människor i deras vardag.
Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, som alla samspelar i det betydelsefulla arbetet att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Vi söker nu en engagerad kanslichef att förstärka vårt team!
Det här får du arbeta med
Rollen som kanslichef är en nyinrättad tjänst vid tingsrätten och erbjuder således stora möjligheter att själv forma dess innehåll. Som kanslichef kommer du att ha det övergripande ansvaret för samtliga domstolshandläggare på tingsrätten, både på allmänna domstolen och mark- och miljödomstolen. Du kommer att vara närmaste chef för domstolens tre handläggarchefer och du kommer bland annat att ingå i domstolens ledningsgrupp.
Som kanslichef kommer du att arbeta både strategiskt och operativt. En viktig uppgift blir att, jämte lagmannen, driva domstolens utvecklingsarbete framåt inom till exempel digitalisering. Kanslichefen ska också verka för en jämn och effektiv arbetsfördelning inom handläggargrupperna, driva integreringsarbete och hitta effektiviseringslösningar mellan domstolens båda kanslier.
Kanslichefen kommer även att delta i rekrytering av domstolshandläggare, liksom vid behov utgöra en resurs för handläggararbete på både allmänna domstolen och mark- och miljödomstolen.
Vi söker dig som...
- har som domstolshandläggare eller motsvarande anställning erfarenhet av och god kunskap om domstolarnas verksamhet
- har erfarenhet av utvecklings- eller förändringsarbete, gärna i domstol
- har erfarenhet av arbets- eller projektledning och helst erfarenhet av chefskap, även att leda genom andra chefer.
Erfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling är meriterande.
För att lyckas i rollen är det centralt att du har intresse och fallenhet för verksamhetsutvecklingsfrågor, samt att du har en god social förmåga, målmedvetenhet och driv.
Du uppskattar ett högt tempo och omväxlande arbetsuppgifter. Du är lugn och kontrollerad i stressituationer, har ett flexibelt förhållningssätt och förmåga att fokusera på rätt saker. Du är ansvarstagande, bekväm med att fatta beslut och tar gärna egna initiativ.
Vidare har du en god språklig förmåga, är lyhörd, kommunikativ och har ett gott omdöme. Du är också en van användare av dator och olika IT-system, och ser dessa som naturliga arbetsverktyg som ska tillämpas i verksamheten. Du är intresserad av och förstår vikten av informationssäkerhetsfrågor.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol belägen i en expansiv universitetsstad. Växjö har ett rikt kulturliv, en stolt idrottstradition och en väl utbyggd kollektivtrafik. Växjö kommun har omkring 97 000 invånare, läs mer på www.vaxjo.se.
Vid Växjö tingsrätt pågår ett löpande arbete med organisationsfrågor och utveckling av arbetsformer. Tingsrätten betonar vikten av ett aktivt medarbetarskap med fokus på ansvar, engagemang och delaktighet.
Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.
Sveriges Domstolar erbjuder goda möjligheter till individuellt anpassad kompetensutveckling.
Vilka är vi?
Växjö tingsrätt räknas till en av Sveriges större domstolar med sina omkring 100 medarbetare. Domstolen har fyra dömande avdelningar, två på allmänna domstolen och två på mark- och miljödomstolen. Tingsrätten har därtill en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, HR, IT, kommunikation, arkiv, säkerhet och service.
Vid tingsrätten arbetar omkring 30 domstolshandläggare, varav sjutton på allmänna domstolen och tretton på mark- och miljödomstolen. Två av handläggarcheferna arbetar på allmänna domstolen, medan mark- och miljödomstolen har en handläggarchef och en biträdande handläggarchef.
Som kanslichef blir du organisatoriskt knuten till den administrativa avdelningen, med lagmannen som närmaste chef.
Särskilt om din ansökan
Vi vill att du i ditt personliga brev motiverar vad det är som lockar dig med att arbeta som kanslichef och vad just du vill bidra med.
Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverktyget och svarar på enkätfrågorna. Betyg, referenser med mera mottages först efter en eventuell intervju.
_
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.