VD till Avesta Vatten

VD till Avesta Vatten

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Som VD har du ett helhetsansvar för Avesta Vatten och Avfall AB. Det innebär ett juridiskt ansvar men också verksamhet, budget- och personalansvar. Verksamhet omfattar planering, drift och investeringar rörande VA och återvinningsfrågor i Avesta kommun. Bolaget har både egen personal och entreprenörer som sköter verksamheten.

Tillsammans med styrelsen arbetar du som VD strategiskt och långsiktigt med att fortsätta utveckla verksamheten och effektivisera organisationen. Du driver utvecklingen för hög kvalitet, hållbarhet och med miljöhänsyn. Säkerhets- och digitaliseringsarbetet är andra områden som står högt upp på agendan.

I VD-rollen har du direkt personalansvar för ca tio medarbetare varav tre är chefer. Du utformar verksamheten så att hela AVAB är en attraktiv arbetsplats och stärker varumärket både lokalt och i ett vidare perspektiv. Ledarrollen i VD-uppdraget är viktigt och vi söker dig som har förmåga att skapa förtroendefulla relationer och tydlighet i organisationen och som också ser värdet i att samverka.

Som VD har du har många olika kontaktytor i kommunen, organisationer och i näringslivet. Du ingår också i koncernledningen för Avesta kommun där du är med och bidrar till att utveckla hela Avesta.

Ansvarsområden
Du har verksamhets- budget- och personalansvar för 10  medarbetare varav 3 är chefer
 Du utformar verksamheten så att hela AVAB är en attraktiv arbetsplats och stärker varumärket både lokalt och i ett vidare perspektiv.
Ledarrollen i VD-uppdraget är viktigt och vi söker dig som har förmåga att skapa förtroendefulla relationer och tydlighet i organisationen och som också ser värdet i att samverka. 
Som VD har du har många olika kontaktytor i kommunen, organisationer och i näringslivet. Du ingår också i koncernledningen för Avesta kommun där du är med och bidrar till att utveckla hela Avesta. 


Kvalifikationer
Vi söker dig med ett tydligt utvecklingsfokus och förståelse för Avesta Vatten och Avfalls roll i samhället.

Du har erfarenhet av att arbeta som chef med budget och personalansvar. Har du tidigare varit ledare över andra chefer är det meriterande, liksom tidigare erfarenhet som VD. Det är en fördel om du redan nu har branschkunskap från vatten- och/eller avfall samt om du har kunskap om de lagar som reglerar verksamheten.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du har förmåga att tillsammans med andra skapa och förmedla visioner, strategier, värderingar och övergripande mål. Du är en ledare har förmåga att skapa engagemang och få med dig människor. För oss är det viktigt att du skapar förutsättningar för både chefer och medarbetare att växa och utvecklas i ett klimat som inspirerar till handlingskraft, effektivitet, arbetsglädje och stolthet.

Du har stöd av ekonomichef men behöver ändå vara affärsmässig i ditt förhållningssätt och har god förståelse för ekonomi. I din roll har du till exempel ett övergripande ansvar för investeringar och behöver kunna tolka nyckeltal och bedöma vilka åtgärder som leder till ett förbättrat resultat.
Du har också:
• Relevant akademisk utbildning eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som tillräcklig.
• Förståelse för den politiska processen och vad det innebär att vara ett kommunalt bolag.
• God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och kan även kommunicera på engelska i samband med internationella etableringskontakter

Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär att säkerhetsprövning av slutkandidat kommer att genomföras i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om företaget
 Avesta Vatten och Avfall AB (AVAB) är ett miljöföretag, med 38 anställda, som ägs av Avesta kommun. Som VD blir du en drivande och samlande kraft i styrning, ledning och utveckling av bolaget. AVAB driver fem vattenverk och tre avloppsreningsverk med tillhörande ledningsnät. Bolaget har också ansvaret för insamling av hushållsavfall. AVAB är ett välskött bolag med en omfattande investeringsbudget på ca 100 MSEK per år. 2021 omsatte bolaget ca 72 MSEK. 
Just nu står AVAB inför spännande utmaningar. Vi ska bland annat bygga ett nytt reningsverk, stärka och säkra vattenförsörjningen och vi arbetar även med några större ledningsnätsprojekt. AVAB är en viktig del i Avesta kommuns framtida utveckling som en attraktiv etablerings- och  bostadsort.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 november 2022
  • Ansök senast: 7 december 2022

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


VD till VoB Syd

VD till VoB Syd

22 november 2024

20 november 2024

Interim IT Enhetschef – Stockholm

Interim IT Enhetschef – Stockholm

19 november 2024

Vd till Mitthem AB

Vd till Mitthem AB

19 november 2024