OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Som VD har du ett helhetsansvar för Avesta Vatten och Avfall AB. Det innebär ett juridiskt ansvar men också verksamhets-, budget- och personalansvar. Verksamheten omfattar planering, drift och investeringar rörande VA och återvinningsfrågor i Avesta kommun. Bolaget har både egen personal och entreprenörer som sköter denna verksamhet
Tillsammans med styrelsen arbetar du strategiskt och långsiktigt med att fortsätta utveckla verksamheten och effektivisera organisationen. Du driver utvecklingen för hög kvalitet, hållbarhet och miljöhänsyn. Säkerhets- och digitaliseringsarbetet är andra områden som står högt upp på agendan.
Du har direkt personalansvar för ca tio medarbetare varav tre är chefer. Du utformar verksamheten så att AVAB är en attraktiv arbetsplats och stärker varumärket både lokalt och i ett vidare perspektiv. Ledarrollen i VD-uppdraget är viktigt och vi söker dig som har förmåga att skapa förtroendefulla relationer och tydlighet i organisationen och som också ser värdet i att samverka.
Du har många olika kontaktytor i kommunen, organisationer och i näringslivet. Du ingår också i koncernledningen för Avesta kommun där du är med och bidrar till att utveckla hela Avesta.
Då vi har valt att annonsera under semesterperioden ber vi dig ha förståelse för att det kan dröja något innan du får svar. Du når Gabrielle via e-post.
Ansvarsområden
Som VD blir du en drivande och samlande kraft i styrning, ledning och utveckling av Avesta Vatten och Avfall AB, ett miljöföretag som ägs av Avesta kommun. Vi driver fem vattenverk och tre avloppsreningsverk, med tillhörande ledningsnät. Vi har också ansvaret för insamling av hushållsavfall. AVAB omsatte 2021 ca 72 MSEK med totalt 38 anställda och en omfattande investeringsbudget på ca 100 MSEK per år.
Avesta Vatten och Avfall AB (AVAB) är ett välskött bolag som står inför spännande utmaningar: bland annat ska ett nytt reningsverk byggas, vi stärker och säkrar vattenförsörjningen och arbetar även med några större ledningsnätsprojekt. Avesta Vatten och Avfall AB är en viktig del i Avesta kommuns framtida utveckling som en attraktiv etablerings- och bostadsort.
Kvalifikationer
Vi söker dig med ett tydligt utvecklingsfokus och förståelse för Avesta Vatten och Avfalls roll i samhället.
Du har erfarenhet av att arbeta som chef med budget och personalansvar. Har du tidigare varit ledare över andra chefer är det meriterande, liksom tidigare erfarenhet som VD. Du har branschkunskap från vatten- och/eller avfall och det är meriterande om du redan nu har kunskap om de lagar som reglerar verksamheten.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du har förmåga att tillsammans med andra skapa och förmedla visioner, strategier värderingar och övergripande mål. Du är den som får med dig och entusiasmerar och motiverar människor. För oss är det viktigt att du skapar förutsättningar för både chefer och medarbetare att växa och utvecklas i ett klimat som inspirerar till handlingskraft, effektivitet, arbetsglädje och stolthet.
Du har stöd av ekonomichef men du behöver vara affärsmässig i ditt förhållningssätt och har god förståelse för ekonomi. Du har till exempel ett övergripande ansvar för investeringar och du behöver också kunna tolka nyckeltal och kunna bedöma vilka åtgärder som leder till ett förbättrat resultat.
Du har också:
• Relevant akademisk utbildning eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som tillräcklig.
• Förståelse för den politiska processen och vad det innebär att vara ett kommunalt bolag.
• God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och kan även kommunicera på engelska i samband med internationella etableringskontakter
Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär att säkerhetsprövning av slutkandidat kommer att genomföras i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 10 augusti -21
Den långa annonseringstiden beror på att vi valt att ha annonsen ute under semesterperioden.
För information: vänligen kontakta Gabrielle Peteri, senior rekryteringskonsult på gabrielle.peteri@randstad.se
Om företaget
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Avesta Vatten och Avfall AB är ett miljöföretag som ägs av Avesta kommun. Vi ser till att Avestabon får rent vatten ur kranen och att avfallshanteringen och återvinningen sköts på bästa sätt. Vi har så hög kvalitet på vårat vatten att du kan få mineralvatten direkt ur kranen. Kort och gott gör vi allt för att Avestabons vardag ska fungera så smidigt som möjligt, med målsättningen att minska avfallets negativa påverkan på miljön.
Avesta Vatten driver fem vattenverk och tre avloppsreningsverk i kommunen, med tillhörande ledningsnät. Vi har nybyggda Gruvgärdets återvinningscentral som är väldigt populärt. Vi har också ansvaret för insamling av hushållsavfallet i kommunen som sköts av vår RAM-avtalsentreprenör. Bolaget omsatte 2021 ca 72 MSEK med totalt 38 anställda och har en omfattande investeringsbudget på ca 100 MSEK per år. Läs gärna mer på www.avestavatten.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044